آیا بازوهای رسانه‌ای رژیم جمهوری اسلامی قطع شده اند؟

اخیرا «پیمان جبلی»، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس از تعطیلی چند شبکه برون‌مرزی خبر داد. او دلیل این تعطیلی را عدم تخصیص بودجه ارزی بیان کرد و در ادامه افزود: «از دست دادن این رادیو (رادیو دری ایران در افغانستان) و موج اف ام آن که مهمترین بستر پخش بوده، ضربه بزرگی به تبلیغات بین‌المللی کشور ما می‌زند. مخصوصا کشور افغانستان که از مهمترین حوزه‌های همسایگی ما محسوب می‌شود و مسائل بسیار متعدد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و … ضرورت کار در افغانستان را برای ما دوچندان می‌کند و از دست دادن این رادیو یعنی یک اتفاق بسیار بد که بعد از قطع شبکه الکوثر در منطقه عربی و شبکه سحر اردو در منطقه شبه قاره سومین ضربه کاری بر بنیه تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.»

این رسانه‌ها به قدری برای ایران ارزشمند بودند که حتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و علیرغم تحریم‌های سنگین توسط جامعه بین‌الملل، ایران حاضر نبود از هزینه برای این شبکه‌ها کم کند. به عبارت دیگر تهییج افکار عمومی و نیروهای وابسته به ایران و تاثیرگذاری بر افکار مردم منطقه برای حفظ نفوذ سیاسی ایران به شدت ارزشمند تلقی می‌شد.

فارغ از ارزش تبلیغاتی شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما، نزاع بین دولت و این سازمان نیز قابل توجه است. پیمان جبلی در ادامه مصاحبه‌های خود با اشاره به عدم تخصیص ارز توسط دولت، این کار را نوعی گروکشی عنوان کرد و آن را ناشی از لج‌بازی دولت با صداوسیما دانست. لازم به توضیح است که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می‌کند و رییس آن نیز توسط رهبر منصوب می‌شود اما بودجه آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی این سازمان تمام قد علیه دولت مستقر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. به همین دلیل دولت نیز با ابزار بودجه در برابر آن ایستادگی می‌کند. مدیران ارشد صداوسیما سعی زیادی دارند تا ثابت کنند که دلیل عدم اختصاص بودجه ارزشی به سازمان، تحریم‌ها نیست. بلکه این دولت روحانی است که چوب لای چرخ آنها می‌گذارد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰