حمله هوایی اسرائیل به جنوب، مرکز و شرق سوریه

ارتش سوریه اعلام کرد به حملات اسرائیل در جنوب و مرکز و شرق سوریه پاسخ داده است. در این حملات تعدادی از سربازان ارتش سوریه کشته شدند. از تلفات احتمالی سپاه قدس و شبه‌نظامیان حامی آنها اطلاع دقیقی در دست نیست. العربیه از کشته شدن دست‌کم پنج ایرانی در حمله هوایی ارتش اسرائیل به کاروان‌های حامل محموله‌های تسلیحاتی ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش سوریه شامگاه سه‌شنبه ۲۴ ژوئن/۴ تیر اعلام کرد جنگنده‌های ارتش اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در «سلمیه» و «صبورا» در استان حما حمله کردند و با موشک مقر نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور در مرز با عراق و اردن را هدف قرار دادند.

ساعتی قبل از آن، ارتش سوریه اعلام کرده بود که ارتش اسرائیل به طور همزمان به مواضع ارتش سوریه در مناطق «کباجب» (حومه دیرالزور)، «السخنه» (حومه حمص) و «صلخد» (السویداء) حمله کرده است. در این حملات دو سرباز ارتش سوریه کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی که از ارتش سوریه جدا شده و به مخالفان پیوسته و همینطور به نقل از یک منبع اطلاعاتی می‌گوید در این حملات یک انبار سلاح سپاه قدس در حوالی شهر سلمیه در استان حما چندین بار هدف بمباران‌ها قرار گرفت و منهدم شد. همچنین مرکز فرماندهی نیروهای سپاه قدس در صبورا هم آسیب دید.

ارتش اسرائیل درباره حملات شامگاه گذشته به مواضع ارتش سوریه و سپاه قدس سکوت کرده است.

رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی می‌گوید این حملات بخشی از عملیات در سایه‌اند که اسرائیل با اجازه واشنگتن برای عقب راندن نیروهای سپاه قدس از سوریه و کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در آن کشور انجام می‌دهد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز یکشنبه در مراسم انتصاب فرمانده جدید اداره برنامه‌ریزی نیروهای دفاعی اسرائیل که در مقر ارتش در تل‌آویو برگزار شد، گفت: «ایران تبدیل به خطرناک‌ترین کشور در خاورمیانه شده است.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در ادامه گفت به سبب حمایت ایران از حماس و تأمین مالی حزب‌الله و حضور در سوریه و عراق حتی تسلیحات متعارف نیروهای مسلح ایران تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌آید.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰