جلوگیری از شیوع کرونا: جشن تیرگان برگزار نمی‌شود اما مانعی برای تجمعات آخوند پسند نیست

داریوش کاموسی، رئیس انجمن زرتشتیان شریفآباد اردکان یزد، اعلام کرده است با «توصیه مسئولان» و به دلیل شیوع ویروس کرونا جشن تیرگان از سوی پیروان این آئین باستانی ایران لغو شد. جشن تیرگان قرار بود دهم تیرماه در اردکان یزد مطابق هرسال برگزار شود.

تیرگان یکی از آیین‌های کهن ایران باستان و سال‌روز جان‌فشانی آرش کمانگیر در راه میهن و روز پاسداشت «تشتر» یکی از برترین فرشتگان در آیین زرتشتی است. این روز هرساله از سوی پیروان این کیش در مناطق زرتشتی نشین استان یزد طبق مراسم خاصی جشن گرفته می‌شود.

امسال اما به دلیل شیوع کرونا این مراسم برگزار نخواهد شد. استان یزد در وضعیت «کم‌خطر» در خصوص ابتلا و مرگ‌ومیر براثر کرونا قرار دارد. جشن تیرگان در حالی لغو می‌شود که درهای صحن های حرم امام رضا در شهر مشهد از ۱۰ خردادماه به‌صورت ۲۴ ساعته باز شده است.

وزیر بهداشت در خصوص بازگشائی این مکان گفته بود: «دخالت ما فقط ازنظر نظارت بر رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری، عدم تجمع‌ها و برگزاری مراسم خاص است.» به نظر می‌رسد مراسم تیرگان در زمره مراسم خاص از نظر پروتکل‌های وزارت بهداشت ایران قرار دارد.

درهای حرم حضرت معصومه در قم نیز از روز ۵ خردادماه به روی عموم باز شد.
طی ماه‌های اخیر همواره کشمکش‌های بسیاری در خصوص بازگشائی اماکن زیارتی در ایران وجود داشته است. صحن اماکن مذهبی، در ایران یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب، برای عموم باز است و مردم اجازه برگزاری نماز جماعت را ندارند.

آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران نگرانی‌های بسیاری را در پی داشته است.
در روزهای گذشته نیز در پی ابتلای ۱۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان در یک مراسم عروسی به کرونا، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت خواستار اقدام جدی دادستانی استان‌ها برای جلوگیری از برگزاری هرگونه تجمع در استان‌ها و شهرستان‌ها شد. در روزهای گذشته در برخی استان‌ها که آمار بالای ابتلا به کرونا را داشته‌اند دادستانی‌های مرکز استان از برگزاری هر مراسمی به‌طورجدی جلوگیری کرده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت ، استان‌های بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشان و هرمزگان در وضعیت قرمز هستند.
از هفته‌های گذشته موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایران و همچنین تعداد مرگ‌ومیرهای حاصل از آن افزایش پیدا کرده است. مقام‌های وزارت بهداشت بر این باورند که موج دوم شیوع کرونا در این کشور آغاز شده است. وزارت بهداشت ایران رعایت نکردن فاصله اجتماعی و بهداشت شخصی را از جمله موارد شیوع دوباره کرونا دانسته است.

استان‌های جنوبی و غربی ایران در هفته‌های اخیر شاهد تشدید شیوع کرونا بوده‌اند

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰