پرونده هاشم تاچی، رئیس جمهور کوسووُ، به اتهام «مسئولیت ارتکاب نزدیک به ١٠٠ قتل » در دادگاه لاهه

هاشم تاچی که در دورۀ جنگ در یوگسلاوی سابق از رهبران «اوُ.چِ.کا ـ ارتش آزادی بخش کوسووُ» بود، از سوی دادگاه ویژۀ رسیدگی به جنایات مرتکب شده در این دوره به «قتل، ناپدید کردن افراد، اِعمال آزار و شکنجه» متهم گردیده است. دادستان این دادگاه با این حال گفت که «تائید کیفرخواست از سوی یکی از دادیاران دادسرا در دست بررسی است».

ریچار گرینل، نمایندۀ ویژۀ آمریکا، با اشاره به تصمیم دادگاه و واکنش دولت کوسووُ، اعلام کرد که دیدارهای روز شنبه در واشینگتن به منظور عادی ساختن روابط میان کوسووُ و صربستان انجام خواهد گرفت، اما تنها نخست وزیر کوسووُ در آن حاضر خواهد بود و با رئیس جمهوری صربستان الکساندر ووچیج گفتگو خواهد کرد. با این حال، عبدالله هوتی اعلام کرد که خود او نیز از شرکت در این گفتگوها خودداری می کند و روند عادی سازی مناسبات با بلگراد را متوقف می سازد.

در حالی که رئیس جمهوری کوسووُ و ٩ تن دیگر از مقامات و شهروندان این کشور به دلیل اقدامات خود در دورۀ جنگ در یوگسلاوی سابق، توسط دادگاه بین المللی ویژه مورد اتهام قرار گرفته اند، از نظر اهالی کوسووُ، جنگ استقلال طلبانۀ این سرزمین که در آن هنگام یکی از مناطق صربستان به شمار می آمد، جنگی مشروع بوده است. دادسرای دادگاه ویژه البته در بارۀ مشروعیت این جنگ اظهار نظر نمی کند و کیفرخواست خود را تنها بر اساس قوانین بین المللی در بارۀ جنگ تدارک دیده است.

دادگاه در کیفرخواست خود یادآوری کرده است که جنایات مرتکب شده از سوی هاشم تاچی «صدها قربانی شناسائی شده آلبانیائی، صرب، کولی و دیگر تبار و نیز مخالفان سیاسی را در بر گرفته است».

بر اساس کیفر خواست، هاشم تاچی، قدری وِسلی و دیگر متهمان این پرونده «مسئول ارتکاب نزدیک به ١٠٠ قتل هستند».
دولت کوسووُ با تاکید بر اصل «برائت»، خواستار آرامش طرفداران هاشم تاچی شد و تاکید کرد که جنگ کوسووُ برای کسب استقلال خود، جنگی «مشروع و بجا» بوده است.

جنگ میان کوسووُ و صربستان تنها هنگامی پایان یافت که نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا مواضع ارتش صربستان را به شدت بمباران و نیروهای این کشور را وادار به عقب نشینی کردند. رهبران سیاسی و نظامی صربستان پس از آن توسط دادگاه بین المللی ویژه برای یوگسلاوی سابق مورد محاکمه و مجازات قرار گرفتند.

صربستان نیز رهبران و نیروهای کوسووُ را به ارتکاب جنایات جنگی، جنایت علیه بشر و اعمال شکنجه و قتل متهم می کند. بسیاری از فرماندهان شبه نظامیان استقلال طلب ان دوران در پایان جنگ به مقامات سیاسی عالی رسیدند و امروز نیز بر زندگی سیاسی کشور چیرگی دارند.

کوسووُ در سال ٢٠٠٨ استقلال خود را بدست آورد، اما این استقلال تا کنون از سوی صربستان به رسمیت شناخته نشده است.

دادگاه ویژۀ کوسووُ، یک نهاد قضائی بر اساس حقوق کوسووُ و با مشارکت قاضیان بین المللی است و مقر آن در لاهه است. مقامات کوسووُ و بویژه رهبران پیشین ارتش آزادی بخش این کشور تا کنون چندین بار تلاش کردند دست به انحلال این دادگاه بزنند. اما تهدیدات کشورهای اروپائی به قطع کمک های اقتصادی و دیگر حمایت ها، آنها را از این اقدام بازداشت.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: هاشم تاچی، رئیس جمهوری کوسووُ، که در دورۀ جنگ در یوگسلاوی سابق یکی از رهبران «اوُ.چِ.کا ـ ارتش آزادی بخش کوسووُ» بود