آتش‌سوزی جنگل‌های ایران ادامه دارد؛ ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد عمدی است

آزاد شیخ ویسی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، روز شنبه با اشاره به اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های پاوه با گذشت دو شبانه‌روز هنوز ادامه دارد، گفت: برای مهار این آتش سوزی نیاز به دستگاه‌های دمنده داریم.

او در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: این آتش سوزی در منطقه حفاظت شده “بوزین” و “مره‌خیل” در شهرستان پاوه از ظهر روز پنجشنبه آغاز شد و با گذشت دو روز به رغم تلاش‌های مردم بومی منطقه و امدادی هنوز مهار نشده و ادامه دارد.

شیخ ویسی افزود: اگرچه چند بار شعله‌های آتش فروکش کرد، اما بر اثر وزش باد شاهد شعله‌ور شدن مجدد آن بودیم. هم اکنون نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و مردم بومی منطقه برای مهار آتش پای کار هستند و تلاش‌ها با وجود سخت گذر بودن منطقه همچنان ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: برای کنترل آتش سوزی نیاز به دستگاه های دمنده داریم و متاسفانه با کمبود این دستگاه ها مواجهیم چرا که خاموش کردن با شاخ و برگ درختان حریق را به طور کامل خاموش نمی‌کند. شیخ ویسی اضافه کرد: برای استفاده از بالگرد هم درخواست دادیم، اما گفته شده به دلیل شیب زیاد منطقه امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد. به گفته او، هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست و میزان خسارت تا اطفاء کامل آتش سوزی امکان پذیر نیست.

او با اشاره به وسعت حدود بیست و هفت هزار هکتاری منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل، یادآور شد: این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی و زیستگاه برخی گونه‌ها از جمله گوزن شوکا، پلنگ و… است. از ابتدای امسال سه مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان داشتیم که یک مورد بزرگ دیگر آن با وسعت ۳۵۰ هکتار مربوط به همین منطقه بوزین و مره‌خیل بود و سایر موارد در زمان کوتاهی مهار شد.

همزمان منصور رضایی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: آتش‌سوزی کوه‌های روستای هَرم بخش جویم این شهرستان کنترل شده و در حال مهار است. او روز شنبه ۷ تیر در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه آتش‌سوزی ارتفاعات هَرم لارستان از ساعت ۲۰ پنجشنبه ۵ تیر آغاز شد، گفت: بلافاصله پس از دریافت گزارش این آتش سوزی نیروهای منابع طبیعی به همراه نیروهای داوطلب، مردم محلی، همیاران طبیعت و … به محل اعزام شدند.

رضایی گفت: طبق بررسی‌های اولیه، علت وقوع این آتش‌سوزی، بی احتیاطی رانندگان عبوری و پرتاب ته سیگار به بیرون از خودرو بوده که موجب وقوع حریق در حاشیه جاده اصلی و انتقال آن به ارتفاعات شده است.

همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۰ درصد از آتش سوزی‌های سریالی جنگل‌های این استان عمدی است. حسین کلانتری روز شنبه در دیدار با رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، از مسئولان قضایی خواست برخورد جدی با تخریب کنندگان و عاملان آتش سوزی های عمدی را در دستور کار قرار دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: عامل بسیاری از آتش سوزی‌ها در استان، گردش‌گران هستند.

کلانتری از افزایش چهار برابری اعتبارات مقابله با آتش سوزی استان خبر داد و بیان کرد: ۳۰۰ دستگاه دمنده به منظور مهار و خاموش کردن آتش، برای استان خریداری شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰