حکم ۵ سال حبس فریبا عادلخواه توسط بیدادگاه اسلامی نهائی شد

روز سه‌شنبه ١٠ تیر/ ٣٠ ژوئیه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوۀ قضاییه خبر داد که فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی، باید مجموعاً حکم ۵ سال زندان را متحمل شود.

سخنگوی دستگاه قضاییه در نشست خبری خود گفت: “دادگاه بدوی ما در خصوص فریبا عادلخواه رأی صادر کرده بود و این رأی به تجدیدنظر رفته و اخیراً حکم دادگاه بدوی تأیید شده است”. او افزود: “ایشان به لحاظ ارتکاب جرایمی امنیتی به تحمل پنج سال حبس محکوم شده که البته یک حبس یک و نیم ساله هم دارند که در نهایت همان حبس ۵ ساله با احتساب ایام بازداشت موقت اجرا خواهد شد”.

فریبا عادلخواه قبلاً به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به ۵ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود.

او از یک سال پیش در زندان اوین است. دوست و همکار دانشگاهی عادلخواه، رولان مارشال، پس از تحمل ٩ ماه زندان، سر انجام در اول فروردین ٩٩ آزاد شد. او بعد از آزادی، در مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیو بین‌المللی فرانسه در بارۀ فریبا عادلخواه گفته بود: “او کاری بسیار پُر خطر انجام داده است زیرا کوشش کرده جامعۀ ایران را آنگونه که هست نشان دهد و نه آنگونه که می‌خواهیم باشد”…

فریبا عادلخواه که ۶١ سال دارد، به مدت ۴٩ روز اعتصاب غذا کرد و دچار عوارض سنگین جسمی شد. اخیراً یکی دیگر از زندانیان دوتابعیتی، انوشه آشوری، گفته بود که فریبا عادلخواه در زندان شکنجه شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰