سازمان ملل: حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی و نقض قانون است

سازمان ملل‌متحد، روز پنجشنبه ۱۲ تیر، در خبرنامه‌ای گفته است که حملات عامدانه‌ای که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، نقض جدی قانون بین‌المللی بشردوستانه است و جنایت جنگی به شمار می‌رود. طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان، باید خشونت‌ها را هر چه زودتر متوقف کنند و برای حفظ جان مردم تلاش کنند.

این سازمان از تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست که «خشونت‌ها را به گونه فوری متوقف کنند و تمامی تلاش‌هایشان را برای حفظ جان غیرنظامیان و مساعد کردن زمینه برای برگزاری گفتگوهای صلح بین‌افغانی در دوحه قطر انجام دهند.»

دیبرا الینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفت: «کار بزرگ و تصمیم شجاعانه برای رسیدن شهروندان افغانستان به آرامش. صلح در این برهه زمانی، گفتگوهای بین‌افغانی است. من از تمام طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهم و نیز تشویق‌شان می‌کنم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای حفاظت از مردم و کاهش خشونت‌ها زمینه را برای مذاکرات صلح بین‌افغانی ایجاد کنند.»

سازمان ملل، همچنین نگرانی‌اش را در رابطه با کشته شدن دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل ابراز کرد و گفت: «حملات هدفمند علیه رهبران مذهبی، کارکنان درمانی، کارمندان قضایی، فعالان جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی و خبرنگاران، در افغانستان تکان‌دهنده و جنایت‌کارانه است. سازمان ملل‌متحد، از مسئولین حکومت افغانستان انتظار دارد که عاملین حملات را شناسایی کرده و به میز محاکمه بکشاند تا به جزای اعمال‌شان برسند.»

صبور کاکر، از آگاهان سیاسی این کشور در رابطه با گزارش تازه سازمان ملل متحد به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه از گذشته‌های دور تاکنون جنایت علیه شهروندان افغانستان جریان دارد و اکنون طالبان نیز به بهانه‌های مختلف این جنایت ضدبشری و ضدقانون بین‌المللی را ادامه داده و مردم بیگناه را هدف حمله قرار می‌دهند. هیچ روز و یا شب نیست که مردم در افغانستان کشته نشوند و کسی هم نیست که در مورد آن پاسخگو باشد و یا مرتکبین آن را دستگیر کنند. من از سازمان ملل می‌خواهم که به نشر یک گزارش اکتفا نکند، بلکه به گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان فشار بیاورند که دست از کشتار مردم بیگناه بردارند.»

الماس عثمانی، از نظامیان پیشین می‌گوید: «در این هیچ شک نیست که بعضی اوقات و سهوآ شهروندانی توسط نیروهای دولتی نیز کشته می‌شوند، آن هم بسیار اندک که حتما گزارش اشتباه است و یا این که طالبان در آن دست دارند، اما طالبان به عمد مردم را برای دفاع جان خود سپر می‌کند و یا اینکه آنها را از بین می‌برند. شما مطالعه کنید پس از باز شدن صفحه تازه در افغانستان تاکنون این گروه (طالبان) به چه اندازه مردم کشور را با انتحار، انفجار و شلیک مستقیم از بین برده‌اند که باید از آنان پرسیده شود و به مردم پاسخ بدهند. این گروه بارهاست که به جنایت جنگی و ضد بشری متهم شده است.»

رفیع صدیقی، از ساکنان شهر کابل نیز طالبان را به کشتن مردم افغانستان متهم می‌کند و می‌گوید: «طالبان در تمام مناطقی که کنترل دارند مردم را برای حفظ جانشان سپر کرده‌اند و در بیشتر عملیاتی که علیه نیروهای حکومتی انجام می‌دهند نیز افراد زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی می‌شوند. اگر شما آمار را ببینید می‌دانید که این گروه روزی نیست که غیر نظامیان را به القاب مختلف نکشند. من از گروه طالبان می‌خواهم که خدا را حاضر ببینید، دست از کشتار افراد بیگناه بردارید، بگذارید مردم چند روزی زندگی خود را حداقل دور از ترس و وحشت سپری کنند.»

گزارش سازمان ملل متحد و واکنش شهروندان افغانستان در حالی ابراز می‌شود که حکومت این کشور بارها گفته است که طالبان در بیشتر مناطق غیرنظامیان را برای حفظ جان خود سپر می‌کنند و یا هدف حمله قرار می‌دهند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲ ژوئیه ۲۰۲۰