حکم قاضی آمریکایی برای توقیف محموله چهار نفت‌کش مظنون به انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا

قاضی دادگاهی در واشنگتن حکم توقیف محوله چهار نفت‌کش مظنون به انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا را صادر کرد. در این پرونده یک بازرگان ایرانی به دست بردن در اسناد این نفت‌کش‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم شده است.

منابع خبری روز پنجشنبه، ۱۲ تیر از تلاش دولت آمریکا برای برخورد قضائی با چهار شناوری که گفته می‌شود حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا هستند خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک قاضی دادگاه فدرال ایالات متحده در واشنگتن حکم داد که محوله این چهار نفت‌کش که یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه بنزین اعلام شده، باید توقیف شود.

دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا، که مانند جمهوری اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد، طی یک ماه گذشته موفق شد از طریق پنج نفت‌کش محموله‌هایی به حجم حدود یک و نیم میلیون بشکه بنزین و فرآوردهای پتروشیمی از ایران تحویل بگیرد.

تهران و کاراکاس از انتقال سوخت به ونزوئلا، به رغم تحریم‌های آمریکا، به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرده‌اند و آن را نشانه ناکارآمد بودن سیاست‌های محدودکننده و سخت‌گیرانه کاخ سفید می‌خوانند.

دولت دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر بر تلاش برای قطع روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و ونزوئلا افزوده است. حدود دو هفته پیش به درخواست آمریکا الکس ساب موران، بازرگان کلمبیایی که گفته می‌شود با مادورو روابط نزدیکی دارد، بازداشت شد.

مطابق گزارش‌ها این بازرگان کلمبیایی که با هواپیمای شخصی خود عازم ایران بود، در کشور دماغه سبز، مجمع‌الجزایری در غرب آفریقا، بازداشت شد.

در پرونده رسیدگی به انتقال سوخت از ایران به ونزوئلا علیه یک بازرگان ایرانی به نام محمود مدنی‌پور اعلام جرم شده است. او متهم شده که با دست بردن در اسناد و مدارک نفت‌کش‌های حامل بنزین ایران، انتقال سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است.

به نوشته وال استریت جورنال، دادستان دادگاه واشنگتن می‌گوید، تاجران ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران، که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد، با یاری شبکه‌ای از شرکت‌های صوری امکان انتقال سوخت به ونزوئلا و دریافت بهای آن به طلا را فراهم می‌کنند.

چهار نفت‌کش مظنون به انتقال سوخت به ونزوئلا با پرچم لیبریا حرکت می‌کنند و به شرکت‌های یونانی تعلق دارند. دادستان‌های آمریکایی تا کنون علیه مالکان این شناورها شکایتی ارائه نکرده‌اند.

این چهار نفت‌کش حدود یک ماه پیش در آب‌های مدیترانه دیده شده‌اند و پس از آن ظاهرا دستگاه‌های ناوبری و رادارهای شناسایی خود را خاموش کرده‌اند. این اقدام در تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سابقه دارد.

تا کنون مشخص نشده که حکم دادگاه آمریکا خارج از آب‌های سرزمینی این کشور تا چه حد قابلیت اجرایی دارد و درباره درخواست احتمالی ایالات متحده از کشورهای دیگر برای توقیف محموله آنها گزارشی منتشر نشده است.

حدود یک سال پیش نفت‌کش “کریس ۱” که بعدا به “آدریان دریا” تغییر نام داد، در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا و ظاهرا به درخواست آمریکا توقیف شد. این نفت‌کش که به دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و انتقال نفت به سوریه متهم شده بود، پس از مدتی آزاد شد و مطابق برخی گزارش‌ها محموله خود را از طریق کشتی به کشتی به این کشور رساند. توقیف نفتکش “کریس ۱” سرآغاز بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در آب‌های خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز شد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ ژوئیه ۲۰۲۰