“امیر” فرانسوی داعش به سی سال زندان محکوم شد

روز جمعه ٣ ژوئیه/١٣ تیر، رئیس دادگاه به تیلر ویلوس (Tyler Vilus) توضیح داد که اگرچه اتهامات سنگین وی اثبات شده، اما دادگاه حکم حبس ابد صادر نکرده، زیرا خواسته است “نور امیدی” برای محکوم باقی بگذارد تا شاید او تغییر کند.

رئیس دادگاه همچنین گفت که اعترافات نهایی تیلر ویلوس مبنی بر اینکه “مصمم بوده که سلاح به دست بمیرد”، در رأی دادگاه بسیار مؤثر بوده است. ویلوس در بازجویی‌های اولیه مدعی شده بود که قصد داشته به آفریقا برود و در آنجا تبلیغ اسلام کند. تیلر ویلوس در سال ٢٠١۵، هنگامی که قصد داشت از سوریه به اروپا برگردد، در استانبول بازداشت شد.

تیلر ویلوس که ٣٠ سال دارد، متولد فرانسه است. پدر وی که اهل مارتینیک بود به مسیحیت انجیلی گرایش داشت، اما تیلر ویلوس ناگهان به اسلام افراطی روی آورد و در سال ٢٠١٢ به سوریه رفت. او در میان هم‌نسلان خود، یکی از اولین فرانسوی‌هایی به شمار می‌آید که برای جنگ به سوریه رفتند. وی همچنین یکی از معدود کسانی است که از سوریه بازگشته و همچنان زنده است.

تیلر ویلوس از سال ٢٠١٣ تا ٢٠١۵ برای داعش خدمت کرد و حتی لقب “امیر” گرفت. کریستین ریویِر، مادر فرانسوی وی که به “مادر٘ جهاد” معروف شده بود نیز به پیروی از پسر خود به سوریه رفت. اما او قبل از پسرش، طی سفرهای مکرر میان فرانسه و خاورمیانه بازداشت، و به ده سال زندان محکوم شد.

تیلر ویلوس که از جمله به شراکت در قتل دو زندانی متهم است، مدتی به عنوان “پلیس داعش” فعالیت کرد و مسئولیت مجازات اعضای نافرمان را به عهده گرفت. وی در بازجویی‌ها، مسئولیت قتل دو زندانی را به عهده نگرفته و گفته است که “فقط در محل حضور داشته”… بر اساس ویدئوهای موجود، شخص دیگری به سوی دو مقتول تیراندازی کرده و تیلر ویلوس ناظر صحنه بوده، اما به درستی معلوم نیست که وی در صدور فرمان قتل چه نقش و جایگاهی داشته است. ویلوس همچنین مدتی فرماندهی یکی از گروه‌های جنگندۀ داعش را بر عهده داشته است.

به گفتۀ دادستان، “تمامی مراحلی که ویلوس طی کرده، با شکل‌گیری خلافت داعش عجین است”. دادستان افزود: “گشودن پروندۀ ویلوس مثل باز کردن دفترچه راهنمای تلفن جهادیون فرانسه‌زبان” است. وی تقریباً با تمام تروریست‌های اسلام‌گرای فرانسوی یا بلژیکی مرتبط یا آشنا بوده است. به ویژه اکثر تروریست‌هایی که در سوءقصد بزرگ پاریس (٢٠١۵) شرکت داشتند با وی مرتبط بوده‌اند. با این‌حال، هیچ مدرکی که نقش وی را در آن سوءقصد ثابت کند، به دست نیامده است.

ویلوس ادعا می‌کند که به تدریج از داعش فاصله گرفته و به همین دلیل سوریه را ترک کرده است. اما آخرین اعترافات او که حاکی از تمایل به “مرگ مسلحانه” است، این فرض را زنده نگاه می‌دارد که شاید تیلر ویلوس به قصد “انجام عملیات” راهی اروپا بوده است. ظاهراً همین اعترافات، وی را از حبس ابد رهانیده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰