شلیک راکت به سوی سفارت آمریکا در بغداد

منابع محلی در پایتخت عراق عصر شنبه از اقدام نیروهای آمریکایی برای آزمایش سامانه موشکی پاتریوت در منطقه سبز بغداد خبر دادند. این اقدام که ساعاتی پیش از حمله‌ای راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا صورت گرفت، با اعتراض شدید پارلمان و برخی مسئولان دولتی در عراق مواجه شده است.

حسن الکعبی، نایب رئیس پارلمان عراق انجام این آزمایش‌های موشکی را غیرقابل قبول و تحریک آمیز خوانده و خوستار اقدام دولت برای جلوگیری از چنین تحرکاتی توسط نیروهای آمریکایی شده است.

وی در ادامه اقدام به تیراندازی و شلیک بمب‌های صوتی به بهانه آزمایش سامانه پدافند موشکی را نقض قوانین بین‌المللی و نیز مغایر با عرف دیپلماتیک توصیف کرده است.

برخی منابع محلی گفته‌اند که آزمایش سامانه پدافند موشکی در منطقه سبز بغداد با پرتاب و اصابت ترکش‌هایی به مناطق مسکونی اطراف سفارت آمریکا همراه شده که این امر خساراتی را به چند ساختان و خودرو وارد کرده است.

این سامانه که گفته می‌شود در مقر سفارت آمریکا واقع در منطقه سبز امنیتی پایتخت عراق نصب شده عصر شنبه در اقدامی از پیش اعلام نشده به کار گرفته شد تا برای کارایی آن برای مقابله با حملات موشکی و راکتی مورد آزمایش قرار گیرد.

ایالات متحده پیشتر در پی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد که در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس صورت گرفت و نیز پس از حملات پراکنده راکتی شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران به سفارت و برخی پایگاه‌های خود در این کشور، از نصب سامانه موشکی برای مقابله به حملات یاد شده خبر داده بود. ساعاتی پس از آزمایش سامانه موشکی پاتریوت توسط نیروهای آمریکایی در منطقه سبز بغداد، برخی رسانه‌ها از حمله‌ای راکتی به محدوده سفارت آمریکا در پایتخت عراق خبر دادند.

شبکه تلویزیونی دجله در عراق در گزارشی با تایید این خبر اعلام کرد که راکت شلیک شده به رغم واکنش سامانه موشکی پاتریوت در محدوده منطقه سبز فرود آمده است. این در حالی‌است که برخی منابع خبری با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کردند سامانه موشکی پاتریوت در مقابله با این حمله موفق عمل کرده و راکت شلیک شده به سوی سفارت آمریکا را در نزدیک پل معلق منطقه سبز رهگیری و منهدم کرده است.

سفارت آمریکا تاکنون بارها هدف حملات پراکنده موشکی و راکتی شبه نظامیان تحت حمایت رژیم ایران قرار گرفته که آخرین مورد آن جدا از حمله شنبه شب، به هجدهم ژوئن گذشته باز می گردد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ ژوئیه ۲۰۲۰