جنجالها بر سر برگزاری ادامه لیگ فوتبال ایران بالا گرفت

از سرگیری برگزاری مسابقات فوتبال لیگ برتر در ایران در میانه همه‌گیری کرونا و البته روند رو به افزایش ابتلای شهروندان در استان‌های مختلف کشور، و به تبع افزوده شدن بر شمار قربانیان این ویروس، به نگرانی‌هایی درباره احتمال ابتلای بازیکنان تیم‌های لیگ برتری دامن زده است.

خبرها حاکی از آن بود که تعدادی از بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران که برای بازی با تیم فولاد اهواز به استان خوزستان سفر کرده بودند، پس از آزمایش کرونا، مبتلا به ویروس تشخیص داده شدند و به قرنطینه رفتند. باشگاه استقلال تصمیم گرفت که برای برگزاری مسابقه بعدی خود به بوشهر سفر نکند، و این موضوع باعث واکنش تند سایر تیم‌های حاضر در این مسابقات شد.

روز گذشته، سازمان لیگ فوتبال در بیانیه‌ای، باشگاه‌های لیگ برتر را «تهدید» کرد که در صورتی که آمار مبتلایان به کرونا در میان آنها «واقعی» نباشد، با محرومیت مواجه خواهند شد. در بیانیه سازمان لیگ آمده است که مسابقات فوتبال «تا مرز ابتلای ۲۵ درصد کادر و بازیکنان شاغل به ویروس کرونا» در باشگاه‌ها استمرار خواهد داشت.

امروز هم ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در پیوند با برگزاری لیگ فوتبال گفت: «ما پروتکلی در این زمینه داریم. طبق پروتکل، اگر تعداد بازیکنان و اعضای یک تیم که به کرونا مبتلا شده‌اند از یک تعدادی بیشتر شود، آن تیم مسابقه نمی‌دهد و بازی به تعویق می‌افتد. اگر پایدارتر و طولانی‌تر شود، تصمیمات دیگری اتخاذ می‌شود.»

امروز همچنین مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان که بسیار از شکل و نحوه مدیریت مسئولان فوتبالی کشور شکایت داشت، در یک برنامه رادیویی حاضر شد و به نقد شدید وضعیت موجود پرداخت.

سعید آذری، مدیر تیم فوتبال خوزستان، با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره دلیل ابتلای بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران، گفت: «دیروز آقای رئیس جمهوری صحبتی را مبنی بر این که ضابطین قضایی بر روی مسایل پنهان‌کاری کرونا فعال باشند، مطرح کردند که من همین جا از آقای رئیس جمهوری خواهش می‌کنم این ضابطین قضایی را در فوتبال هم بفرستند تا مشخص شود چه کسی پنهان کاری می کند و دروغ می‌گوید.»

این مدیر باسابقه فوتبال همچنین در خصوص موضع باشگاه فولاد نسبت به ادامه برگزاری لیگ برتر فوتبال، گفت: «آقایانی که پروتکل نوشتند و لیگ را راه انداختند، باید نظر بدهند و مسئولیتش را هم بپذیرند. از دیروز که اعلام کردند تست‌های ما مثبت شده، تا به الان هیچ یک از مسئولان فدراسیون پاسخگوی تلفن‌هامان نبوده‌اند و تیم در سردرگمی به سر می‌برد، چون آقایان باید پاسخگو باشند نه من.»

او سپس با اشاره به «فضای بی‌برنامه و انتقادناپذیر در فوتبال مملکت»، گفت: «بنده به هیچ عنوان درباره ادامه برگزاری لیگ نظری نخواهم داد. چون وقتی اظهارنظر می‌کنیم، می‌گویند تیمشان چون صعود نکرده است می‌گویند بازی کنیم، و حالا که نظر می‌دهیم، یک عده می‌گویند چون تیم‌شان در معرض یک موفقیت است موافق تعطیلی لیگ هستند.» او خطاب به جامعه فوتبال گفت: «لطفا این مسایل را کنار بگذارید، بچه‌های مردم می‌میرند و هیچ‌کس پاسخگو نیست.»

با شروع دوباره لیگ برتر پس از تعطیلی ناگزیر این مسابقات به دلیل شیوع گسترده کرونا در کشور، واکنش‌های منفی و نیز مثبت زیادی به این تصمیم بیان شد. روایت غالب سازندگان برنامه‌های فوتبالی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در صدد نشان دادن آمادگی‌های لازم زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات بود، در حالی که پس از برگزاری چند مسابقه، شاهد آن هستیم که جنجال‌ها میان مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده مسابقات در همان زمینه‌ها، بالا گرفته است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۵ ژوئیه ۲۰۲۰