پیونگ یانگ: نیازی برای مذاکره با آمریکا نداریم

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از یک مقام ارشد این کشور امروز یکشنبه پنجم ژوئیه با انتشار گزارشی اعلام کرد تا زمانی که آمریکا به تشدید فعالیت های نظامی «خصمانه» خود علیه پیونگ یانگ پایان نداده است، این کشور هیچگونه تمایلی برای از سرگیری مذاکرات با ایالات متحده را ندارد.

در پی شکست دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی در هانوی و درخواست چند روز پیش (۳۰ ژوئن) سئول برای برگزاری یک نشست جدید به منظور بهبود روابط دیپلماتیک واشنگتن و پیونگ یانگ، یک مقام ارشد کره شمالی اعلام کرد این کشور نیازی برای مذاکره با ایالات متحده ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دومین دور گفتگوهای خود را که محور اصلی آن روند خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ بود، روز چهارشنبه ۲۷ فوریه در هانوی پایتخت ویتنام آغاز کردند اما این نشست بدون نتیجه به پایان رسید. در پی این شکست، مون جه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی که نقش میانجی میان واشنگتن و پیونگ یانگ را بازی می کند، بار دیگر خواستار ازسرگیری گفتگوها میان آمریکا و کره شمالی شد. وی روز سه شنبه ۳۰ ژوئن طی یک جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سران کشورهای اروپایی گفت امیدوار است دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هم مجددا دیدار کنند.

علیرغم تمایل و تلاش های کره جنوبی برای از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ، چو سون هوئی، معاون اول وزیر خارجه کره شمالی ضمن عدم تمایل این کشور برای گفتگو با آمریکا، روز شنبه چهارم ژوئیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما نیازی برای برگزاری نشست جدید و گفتگو با آمریکا نمی بینیم. اگر ایالات متحده گمان می کند تصمیماتی مانند برگزاری نشست و گفتگو روی سیاست های کشور ما تاثیر می گذارد، اشتباه می کند».

چو سون هوئی همچنین در این کنفرانس خبری افزود: «آمریکا موضوع گفتگو با کره شمالی را ابزاری برای بحران سیاسی کشور خود می داند». بر اساس گفته های این مقام ارشد کره جنوبی، پیونگ یانگ پیشاپیش برنامه خود برای رویارویی با «تهدید های طولانی مدت» آمریکا را آماده کرده است.

با این حال، رسانه ها گزارش داده اند که قرار است استیون بیگن، قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات با کره شمالی، هفته آینده به منظور از سرگیری گفتگوها میان واشنگتن و پیونگ یانگ به سئول سفر کند. هنوز وزارت خارجه کره شمالی دیدار مقامات این کشور با استیون بیگن را تایید نکرده است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۵ ژوئیه ۲۰۲۰