سرنگونی هواپیمای اوکراینی: آسمان تهران به دلیل نقشه حمله به پایگاه های آمریکا در عراق باز بود

شبکه سی بی سی کانادا امروز شنبه، چهارم ژوئیه گزارشی را منتشر و نوشته است به یک فایل صوتی ۹۰ دقیقه ای دست یافته که نشان می دهد آسمان تهران در زمان سرنگونی هواپیمای اوکرینی در ایران باز ماند تا طرح حمله سپاه به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق فاش نشود. این فایل صوتی که حاوی جزئیات ساقط شدن پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراین در هشتم ژانویه ۲۰۲۰ در تهران است، در حال حاضر در اختیار مقامات کانادایی قرار دارد.

بر اساس گزارش سی بی سی، این شبکه به یک فایل صوتی مهم در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران دست یافته است. این فایل صوتی حاکی از آن است که در زمان سرنگونی هواپیمای اکراینی، بالاترین مقامات ایران پرواز هواپیماهای مسافربری بر فراز آسمان این کشور را ممنوع اعلام نکرده بودند تا به فعالیت های نظامی خود ادامه دهند و از برنامه حمله سپاه پاسداران به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق پرده برندارند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین ایرلاین در نخستین ساعات بامداد ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ (هشتم ژانویه ۲۰۲۰) شش دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران مورد شلیک دوموشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن که شهروندان کانادایی ـ ایرانی، اوکراینی، افغان و بریتانیایی بودند، در این حادثه جان باختند. این سانحه چهار ساعت پیش از حمله رژیم ایران به پایگاه های نظامی آمریکا و در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین قدس، در عراق رخ داد. مقام های ایران پس از سه روز کتمان، علت شلیک بر هواپیمای اوکراینی را سر انجام «خطای انسانی» اعلام کردند.

سی بی سی می نویسد محتوای فایل صوتی که در تاریخ هفت مارس سال ۲۰۲۰ ضبط شده و به دست این شبکه خبری رسیده، حاوی گفتگوی میان جواد سلیمانی، همسر یکی از قربانیان کانادایی این سانحه هوایی با حسن رضایی فر، رئیس کمیته تحقیقاتی ایران در مورد چگونگی سرنگونی هواپیمای اوکراینی است.

بر اساس گزارش این شبکه خبری کانادایی، در این فایل صوتی صدای حسن رضایی فر شنیده می شود که می گوید ایران عامدانه از پرواز هواپیماهای مسافربری بر فراز آسمان خود جلوگیری نکرد زیرا نمی خواست نقشه خود به حمله به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق را به خطر بیندازد.

جواد سلیمانی نیز با انتشار توئیتی در رابطه با این حادثه نوشته است: «فایل صوتی از مسئول ارشد تحقیقات «PS752» در ایران نشان می دهد مقامات ارشد حکومت ایران عامدانه دستور به باز نگه داشتن حریم هوایی دادند. این فایل همچنین نشان می دهد سازمان هواپیمایی رژیم ایران از حمله موشکی سپاه آگاه بوده و با همکاری سپاه سعی در کتمان حقیقت داشته». علاوه بر این، در این فایل صوتی که به دست شبکه کانادایی رسیده است حسن رضایی فر می گوید که بسته شدن فضای هوایی ایران و تاخیر پرواز اوکراینی موجب لغو همه پروازها و ضرر صدها هزار دلاری نیز می شد.

در گزارش سی بی سی همچنین آمده است که این شبکه خبری با حسن رضایی فر و مقامات ایرانی در خصوص محتوای این فایل صوتی تماس گرفته و یک کپی از آن را نیز با ایمیل به آن ها ارسال کرده اما، تا کنون پاسخی از سوی آن ها دریافت نکرده است. با این حال، کمتر از ۲۴ ساعت پس از درخواست پاسخ از حسن رضایی فر، خبر رسیده است که وی از ریاست کمیته تحقیقاتی ایران در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی کنار گذاشته شده است. ایران تا کنون خبر برکناری حسن رضایی فر و یا انتخاب فرد جدیدی به جای وی منتشر نکرده است.

خبر محتوای فایل صوتی امروز در حالی منتشر می شود که روز گذشته (پنجشنبه ۳ ژوئیه) کانادا با انتشار بیانیه ای از به توافق رسیدن با ایران در رابطه با پراخت غرامت به خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی خبر داده بود.

علیرغم درخواست های مکرر کانادا، رژیم ایران همچنان جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را که حاوی تمامی اطلاعات، مکالمات و گفتگو های رد و بدل شده در کابین خلبان است، در اختیار دارد و برای تحقیق به کشور دیگری تحویل نداده است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰