هشام الهاشمی؛ مشاور دولت عراق و کارشناس مسائل امنیتی در بغداد ترور شد

به گزارش واشنگتن‌پست، هشام الهاشمی شامگاه دوشنبه ۱۶ تیر/ شش ژوئیه بیرون خانه‌اش در بغداد به ضرب گلوله ترور شد. یک مقام امنیتی عراق که به‌شرط ناشناس ماندن با این رسانه گفتگو کرده، توضیح داد که ضارب سوار بر موتورسیکلت بوده و پیش از حمله بیرون منزل الهاشمی منتظر او بوده است. پس از ترور این کارشناس امنیتی، ضارب محل حمله را سوار بر موتورسیکلت ترک کرده است.

شبکه «السومریه» عراق به نقل از یک منبع امنیتی گفت که الهاشمی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است. وزارت کشور عراق نیز ترور هشام الهاشمی را تأیید کرد.

هشام الهاشمی در اندیشکده غیردولتی «شورای مشورتی عراق» کار می‌کرد و از مشاوران دولت عراق در زمینه سیاست‌های ضدتروریستی بود. او متخصص گروه‌های تروریستی افراطی مانند القاعده و داعش و شاخه‌ها و حامیان آنها در خاورمیانه بود و در این زمینه چند کتاب و صدها مقاله منتشر کرده بود. در رابطه با ظهور و حضور گروه القاعده، گروه دولت اسلامی (داعش) و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر، الهاشمی از فعالان رسانه‌ای بود که به شکل مداوم در رسانه‌های عراق و رسانه‌های غربی حضور داشت.

سال گذشته، الهاشمی از نظر پژوهشی بیشتر بر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق تمرکز کرد، از جمله حشد الشعبی و کتائب حزب‌الله. او به‌طور ویژه منتقد مصونیت قانونی شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق بود.

زمانی که اعتراضات معیشتی در عراق در شهرهای بغداد، نجف و کربلا آغاز شد، او از این اعتراضات حمایت کرد. از جمله مطالبات این اعتراضات مبارزه با فساد در دولت عادل عبدالمهدی و کم شدن قدرت نفوذ جمهوری اسلامی در سیاست‌های عراق بود.

واشنگتن‌پست نوشته است که این کارشناس امنیتی به‌طور خصوصی، به دوستان و همکاران خود بارها گفته بوده که گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران او را تهدید کرده‌اند.

در نوامبر سال ۲۰۱۹، در میانه اعتراضات معیشتی در عراق و زمانی که عادل عبدالمهدی هنوز در قدرت بود، الهاشمی ناچار شده بود که ناپدید شود و به رسانه‌ها نرود. او به دوستانش توضیح داده بوده که تهدید شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت ترور الهاشمی را به عهده نگرفته است. اما منابع خبری ایرانی از جمله خبرگزاری فارس با استناد به «برخی اکانت‌های تلگرامی» می‌گویند گروه دولت اسلامی یا همان داعش مسئولیت ترور هشام الهاشمی را بر عهده گرفته است. گروه داعش هنوز این ترور را به عهده نگرفته است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۷ ژوئیه ۲۰۲۰