“اسرائیل به این نتیجه رسیده که در مقابل رژیم تهران هیچ راه حلی جز گزینۀ نظامی ندارد”

انفجار تأسیسات اتمی نطنز یا تأسیسات نظامی اطراف پارچین که به طور غیررسمی به اسرائیل نسبت داده شده در هر حال حکایت از آن دارد که تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران وارد مرحلۀ تازه ای شده که می تواند به رویارویی سخت و مستقیم منجر شود. علت این تحول چیست؟ احتمال جنگ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران چقدر جدی است و در صورت وقوع چه اشکالی به خود خواهد گرفت؟

مئیر جاودانفر، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در اسرائیل، در پاسخ به این پرسش ها بعید ندانسته که اسرائیل به این نتیجه رسیده باشد که هرگونه تفاهم با جمهوری اسلامی ایران به ویژه بعد از برجام ناممکن است و امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدهای حکومت تهران، تنها با اتکاء به گزینۀ نظامی تأمین می شود.

مئیر جاودانفر در توضیح نظر خود افزوده است که برجام نه فقط از خصومت و دشمنی جمهوری اسلامی برای باصطلاح محو اسرائیل از صفحۀ جغرافیا، نکاست، بلکه بالعکس این رویکرد را تشدید کرد که اوج آن علاوه بر تشدید تبلیغات یهودستیزانه در انکار هولوکاست یا معرفی موشک های بالستیکی تهران برای نابودی اسرائیل، حضور فزایندۀ نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، یعنی در واقع، در مرزهای اسرائیل برای از میان بردن این کشور بوده است. جاودانفر سپس به ادامۀ تلاش های تهران بعد از برجام برای توسعۀ برنامۀ موشک های بالستیکی و غنی سازی اورانیوم اشاره کرده و گفته است که مجموعۀ این عوامل از نظر اسرائیل عبور از خط قرمزهای امنیتی این کشور تلقی شده است.

مئیر جاودانفر در جای دیگری از سخنانش افزوده است که دو عامل دیگر باعث شده که اسرائیل گزینۀ نظامی را تنها راه حل ممکن برای مقابله با تهدید امنیتی جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیرد : عامل اول، به گفتۀ جاودانفر، عدم مشروعیت یا حقانیت رژیم جمهوری اسلامی در نزد مردم ایران است که اکثریت بزرگ آن بر خلاف رهبران تهران دشمنی با اسرائیل ندارند و در صورت وقوع جنگ به حمایت از رژیم اسلامی ایران روی نخواهند آورد. عامل دوم به گفتۀ مئیر جاودانفر اوضاع شدیداً شکنندۀ اقتصادی رژیم اسلامی است به طوری که رهبران تهران حتی توان ادارۀ ابتدایی ترین امور خود را ندارند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ ژوئیه ۲۰۲۰
تصویر: مئیر جاودانفر تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در اسرائیل