طی روزهای گذشته و امروز دست‌کم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته و امروز، شماری از کارگران واحد اجرائیات شهرداری اهواز نخست در مقابل ساختمان شورای این شهر و سپس در مقابل استانداری خوزستان، جمعی از ساکنان شهرستان حاجی آباد واقع در استان هرمزگان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، گروهی از کارگران نیشکر هفت تپه برای بیست و دومین روز، در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری دزفول در مقابل ساختمان شهرداری این شهر و تنی از تاکسی داران شهر یاسوج، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹، شماری از کارگران واحد اجرائیات شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، نخست در مقابل ساختمان شورای این شهر و سپس در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. کارگران معترض خواستار پرداخت معوقات مزدی و رسیدگی مسئولان به مشکلات معیشتی خود هستند.

تجمع ساکنان شهرستان حاجی آباد

به گزارش هرانا، روز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹، جمعی از ساکنان شهرستان حاجی آباد واقع در استان هرمزگان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. معترضان دلیل اجتماع خود را اعتراض به به قطعی آب و برق، در این شهرستان عنوان کردند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹، گروهی از کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و دومین روز از اعتصابشان، در مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. معترضان مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده اند.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری دزفول

به گزارش ایرنا، امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹، تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری دزفول در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. یکی از این کارگران معترض گفت: “علاوه بر پرداخت نشدن حقوق اردیبهشت و خرداد، حق بیمه تامین اجتماعی نیز واریز نشده که این موضوع باعث تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه کارگران شده است”.

وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود با بیان اینکه به نمایندگی از حدود ۱۵۰ کارگر شهرداری در محل حاضر شده‌ایم، افزود: “ما کارگران فضای سبز قرارداد و پیمانکار نداریم و اگر کوچکترین اتفاقی برایمان بیفتد، شهرداری هیچ تعهدی نسبت به ما ندارد”. این کارگر فضای سبز شهرداری منطقه یک دزفول با انتقاد از رویه نادرستی که حتما باید اعتصابی صورت گیرد تا حقوقی پرداخت شود، گفت: “اکنون با توجه به پرداخت نشدن حقوق به صورت مجانی برای شهرداری کار می‌کنیم”.

وی با بیان اینکه اغلب کارگران زن و بچه دارند و مستاجر هستند، افزود: “یخچال‌های ما خالی است و شرمنده زن و بچه هایمان شده‌ایم؛ حتی برای رفتن سر کار پول بنزین را از آشنایان قرض می‌کنیم”. این کارگر گفت: “حقوق کارگران فضای سبز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که هنوز افزایش ۲۰ درصدی حقوق اعمال نشده و گفته‌اند از تیرماه اعمال می‌شود”.

وی با بیان اینکه در تعطیلی هم سر کار می‌رویم ولی اضافه کاری در نظر گرفته نمی‌شود، افزود: “قرار بود حقوق‌های ما به روز و افرادی که سابقه بالایی دارند بازنشسته شوند ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است”.

تجمع تاکسی داران شهر یاسوج

به گزارش ایرنا، روز شنبه ۱۴ تیر ۹۹، تنی از تاکسی داران شهر یاسوج در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه تاکسی های درون شهری، اعتصاب و تجمع کردند.

منبع: سایت هرانا، مجموعه فعالین حقوق بشر ایران، ۷ ژوئیه ۲۰۲۰