سازمان ملل سوریه و روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در ادلب متهم کرد

کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره سوریه در گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۷ تیر(۷ ژوئیه) منتشر شده حملات علیه غیرنظامیان برای بازپس‌گیری مناطق شمال غربی سوریه را به شدت محکوم کرده است.

رییس این کمیسیون، پائولو سرجیو پینیه‌رو روز سه‌شنبه در یک ویدیو کنفرانس در ژنو درباره این گزارش گفت: «رژیم اسد و نیروهای هم‌پیمانش از روسیه احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده و درد و رنج خارج از اندازه‌ای را بر کودکان، زنان و مردان تحمیل کرده‌اند.»

ساکنان منطقه ادلب و مناطق همجوار که یک میلیون آواره درون سرزمینی در میان آنهاست، همچنین در خطر پاندمی کووید ۱۹ قرار دارند. در اثر حملات نظامی، صدها غیرنظامی کشته شده و تعداد زیادی بیمارستان، مدرسه، بازار و منازل مسکونی تخریب شده‌اند.

این گزارش تصریح کرده که حملات هدفمند و بدون هدف علیه شهروندان و اماکنی که از نظر حقوق بین‌الملل حفاظت‌شده محسوب می‌شوند (مثل مدارس و بیمارستان‌ها)، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

بررسی حملات انجام‌شده نشان می‌دهد که حمله به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها یک استراتژی از سوی رژیم سوریه است. شاهدان عینی همچنین از حمله به بازارهایی گزارش داده‌اند که هیچ هدف نظامی‌ای در نزدیکی آنها نبوده است.

در یک نمونه بازرسان این کمیسیون، نیروهای روسیه، هم‌پیمان اسد را متهم کرده‌اند که منطقه‌ای چسبیده به یک بیمارستان در شهر أریحا را بمباران کرده‌اند. در این حمله که اواخر ماه ژانویه صورت گرفته، حداقل ۱۴ غیرنظامی که در میان آنها یک پزشک نیز بوده کشته شده‌اند.

تهیه کنندگان این گزارش علاوه بر رژیم سوریه و متحدش روسیه، گروه‌های نظامی مثل حیات تحریرالشام را نیز مورد انتقاد شدید قرار داده و گفته‌اند آنها نیز احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. این گروه تندرو، شهروندان را دستگیر و شکنجه کرده و کشته است.

فعالان سوری و نیز موسسات امدادرسانی از مدت‌ها پیش رژیم اسد و دولت روسیه را به حملات هدفمند علیه بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های ضروری برای زندگی متهم کرده‌اند.

در ماه آوریل، یک کمیسیون دیگر که از سوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مامور تحقیق درباره جنگ سوریه شده بود، گزارش داد که رژیم اسد و متحدانش به احتمال بسیار زیاد مسئول حملات نظامی به اهداف مهم و حیاتی غیرنظامی در مناطق تخت کنترل شورشیان هستند.

پائولو سرجیو پینیه‌رو از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مدیریت و سرپرستی تهیه گزارشی درباره خشونت در سوریه از نوامبر ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ را بر عهده دارد.

در ماه مارس، روسیه و ترکیه بر سر یک آتش‌بس در ادلب و مناطق همجوار آن به توافق رسیدند. این آتش‌بس اما نقض شد. گروه‌های شورشی و جنگجوهای اسلام‌گرا در ادلب و حومه آن پناه گرفتند و مناطق مرزی با ترکیه تبدیل به آخرین کانون مخالفان رژیم اسد شد. آنکارا از شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کند.

جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ با اعتراضات علیه بشار اسد و فساد در حکومت او آغاز شد، بعد از مدتی تبدیل به جنگ داخلی میان نیروهای وابسته به رژیم اسد و مخالفان مسلح او شد.

رژیم اسد با حمایت‌های مالی و نظامی روسیه وایران اکثر مناطقی را که شورشیان و مخالفان اسد تصرف کرده بودند بازپس گرفت. در جریان جنگ داخلی سوریه ۹ ساله سوریه صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها زن و مرد و کودک آواره شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ ژوئیه ۲۰۲۰