پمپئو: آمریکا با کشورهای خلیج فارس در مقابله با تهدید رژیم ایران همکاری می‌کند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن به شیوه‌های مختلف با متحدان عرب خود جهت مقابله با تهدید فزاینده موشکی رژیم ایران همکاری کرده است. مایک پمپئو پنجشنبه ۱۹ تیر (نهم ژوئیه) در نشست خبری خود با خبرنگاران به ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران که در ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) به پایان می‌رسد اشاره کرد و گفت اگر این تحریم تمدید نشود ثبات خاورمیانه به خطر خواهد افتاد.

او خاطرنشان ساخت که آمریکا متعهد به کمک به حفظ امنیت کشورهای عرب خلیج فارس در برابر توان موشکی رو به افزایش رژیم ایران است.

در هفته جاری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت رژیم ایران در سواحل جنوبی خود “شهرهای شناور موشک‌انداز” ایجاد کرده و همه کشتی‌ها در تنگه هرمز در تیررس ایران قرار دارند. علیرضا تنگسیری حضور نظامی رژیم ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را “کابوس دشمنان” نامید.

مایک پمپئو در نشست خبری خود برنامه موشکی رژیم ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل متحد و “تهدیدی حیاتی” نامید که تمدید تسلیحاتی این کشور را ضروری می‌سازد. او با تأکید بر “خطر تأسف‌باری” که تسلیح رژیم ایران برای منطقه ایجاد می‌کند افزود، این مسئله آنقدر مهم است که جهان باید برای تمدید این تحریم‌ها که تنها چند ماه دیگر به پایان می‌ر‌سد متحد شود.

پمپئو گفت، واشنگتن از راه‌های مختلفی به تقویت توان دفاعی کشورهای عرب منطقه در مقابله با تهدید رژیم ایران کمک کرده است که یکی از آنها ترغیب این کشورها به اعمال فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران و دیگری فروش تسلیحات به آنها بوده است. راه‌های دیگری هم به‌کار گرفته شده که به گفته او، نمی‌توان آنها را به اطلاع عموم رساند.

پمپئو تأکید کرد، هدف رژیم ایران بالا بردن توان موشکی خود در حدی است که بتواند “دفاع موشکی را در سراسر منطقه شکست دهد و به مکان‌هایی فراتر از همسایگی خود حمله کند.”

سازمان ملل در گزارشی که در ماه ژوئن منتشر کرد رژیم ایران را منشاء موشک‌های دوربردی خواند که با آنها در سپتامبر گذشته به عربستان سعودی حمله شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به پرتاب ماهواره توسط ایران اشاره کرده و گفت، رژیم ایران می‌گوید فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است اما جهان زرنگ‌تر از آن است که نداند این برنامه عمیقا با “آرزوی آنها برای داشتن سامانه موشک‌های دوربرد” ارتباط دارد.

پمپئو چهارشنبه ۱۸ تیر نیز از توقیف یک کشتی حامل سلاح‌های رژیم ایران برای شبه‌نظامیان حوثی یمن خبر داده و تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را برای حفظ امنیت منطقه ضروری دانسته بود.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران تسلیم شورای امنیت سازمان ملل کرده است. اما روسیه و چین که از قدرت‌های دارای حق وتو در شورای امنیت هستند با تحریم رژیم ایران مخالفت کرده‌اند.

مایک پمپئو همچنین نظر یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر “غیرقانونی بودن” قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران را رد کرد. او شامگاه پنجشنبه در توییتی نوشت: «ما گزارش ناعادلانه گزارش‌گر ویژه سازمان ملل را رد می‌کنیم.»

پمپئو با اشاره به اینکه “آمریکا در خصوص مبنای منطبق با حقوق بین‌الملل این حمله شفاف بوده است”، تاکید کرد: «ما همیشه برای محافظت از آمریکا دست به اقدام خواهیم زد.»

انیس کالامار، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های سریع و خودسرانه، روز ۱۷ تیرماه (۷ ژوئيه) در گزارش خود حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی را که منجر به کشته شدن او و نه نفر دیگر شد، از منظر حقوقی “غیرقانونی” دانست و محکوم کرد. انیس کالامار گزارش خود درباره کشتن قاسم سلیمانی را روز پنجشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده گزارش و نظر گزارش‌گر ویژه سازمان ملل درباره کشتن قاسم سلیمانی را رد می‌کند. در این بیانیه تاکیده شده، حمله‌ای که صورت گرفت، حق طبیعی ایالات متحده آمریکا در دفاع از خود است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰