درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با دو کشته و پنج زخمی

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد دو سرباز ارتش این کشور در درگیری شدید در مرز آذربایجان و ارمنستان کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شده‌اند. هر دو کشور یکدیگر را برای وقوع این درگیری که همچنان ادامه دارد متهم می‌کنند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور همسایه و متخاصم روز یکشنبه ۲۲ تیر (۱۲ ژوئیه) یکدیگر را برای وقوع حادثه درگیری در ایالت تووز واقع در شمال شرقی ارمنستان متهم کردند. در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته شده است که دو نیروی نظامی این کشور کشته شده و پنج نفر نیز زخمی شده‌اند. منابع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی “تلفات سنگین” در میان نیروهای ارمنی است، اما وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید هیچ کشته‌ای نداشته است.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: «نیروهای مسلح ارمنستان با پشتیبانی آتش توپخانه به سمت نیروهای این کشور حمله کردند و در نتیجه دو سرباز آذربایجانی کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.»

به گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیروهای نظامی ارمنستان نیز تلفاتی داشته‌اند اما سوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان از طریق فیسبوک اطلاع داده که سربازان ارمنی تلفات جانی نداشته‌اند.

ارمنستان کشور همسایه خود جمهوری آذربایجان را متهم کرده که با حملات توپخانه‌ای قصد داشته است مواضع نیروهای ارمنی را تصرف کند. منابع ارمنی همچنین گفته‌اند که ارتش آذربایجان به عقب‌نشینی وادار و متحمل خسارات انسانی شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان حدود ۳۰ سال است که بر سر کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی درگیر هستند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که درگیری روز یکشنبه ۲۲ تیر به دور از این منطقه بحث‌برانگیز اتفاق افتاده است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان چند روز پیش انتقاد کرد که مذاکرات برای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی تابحال ثمربخش نبوده است. رئیس جمهور آذربایجان احتمال بروز یک جنگ جدید با ارمنستان را هم رد نکرد.

درگیری‌ها طبق گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی هنوز ادامه دارد. یک منبع آگاه در گفتگو با دویچه‌وله فارسی ضمن تائید “ادامه تبادل آتش سنگین در مناطق کوهستانی”، گفت: «نیروهای ارمنی در تلاش بودند یکی از مواضع مرزی آذربایجان را به دست بگیرند، اما با آتش‌بار سنگین مواجه شدند. درگیری‌ها کماکان در این منطقه کوهستانی ایالت تووز در مرز با ارمنستان ادامه دارد».

بحران قر‌ه‌باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ همچنان ادامه یافت. حدود ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان به تصرف ارمنستان درآمده است. در سال ۱۹۹۴ به کمک گروه مینسک (آمریکا، روسیه و فرانسه) توافقنامه آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان به امضا رسید. این تنش تاکنون بیش از ۳۰هزار قربانی بر جای نهاده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰