مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی توسط “مرکز هماهنگی شبکه پدافند ایران” صادر شده بود

به‌رغم اخذ مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی از مرکز هماهنگی پدافند هوایی نظامی، این هواپیما هدف حمله موشکی قرار گرفته است. سازمان هواپیمایی گزارشی لحظه به لحظه از زمان دریافت مجوز پرواز تا حمله موشکی سپاه منتشر کرده است.

داشتن مجوز پرواز:
بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی ایران، از زمان اخذ مجوز پرواز تا زمان حمله موشکی سپاه به این هواپیما شش دقیقه طول کشیده است. سحر همان روز چهارشنبه ۱۸ دی، پدافند هوایی نظامی به بخش غیر نظامی مرکز کنترل فضای ایران اطلاع می‌دهد که هیچ پرواز بدون دریافت مجوز پدافند هوایی نظامی اجازه بلند شدن از هیچ فرودگاهی را ندارد.

در همین رابطه، مرکز کنترل فضای کشور درخواست پرواز هواپیمای اوکراینی را به اطلاع پدافند هوایی نظامی می‌رساند. پس از تماس با شبکه پدافند هوایی نظامی، ساعت شش و ده دقیقه و ۲۰ ثانیه صبح همان روز، هواپیمای اوکراینی از برج مراقبت فرودگاه اجازه پرواز می‌گیرد و به سمت کریدور پرواز حرکت می‌کند.

گزارش سازمان هواپیمایی در ادامه خود می‌افزاید که به محض اوج گرفتن هواپیما، «سامانه دفاع هوایی تهران پس از جابه‌جایی سامانه فرایند تنظیم مجدد این سامانه در اثر خطای انسانی به سمت شمال سیستم فراموش می‌شود.» همین گزارش از خطایی ۱۰۷ درجه‌ای سخن گفته که تصمیم کاربر سامانه دفاع هوایی را مبنی بر شلیک موشک در پی دارد.

هواپیمای اوکراینی پس از اصابت موشک دوم دچار حریق شده و در یک زمین‌بازی در شاهدشهر سقوط می‌‌کند. در ادامه این گزارش آمده است: «با برخورد هواپیما با زمین، انفجاری رخ می‌دهد و هواپیما در مسیری که به سمت فرودگاه قرار داشته در چند مرحله دیگر به زمین برخورد می‌کند. لذا قطعات هواپیما، اموال و اشیا جان‌باختگان و بقایای پیکر مسافران در ناحیه گسترده‌ای در یک منطقه مسکونی پارک تفریحی و باغات و اراضی کشاورزی اطراف آن منتشر می‌شود.»

لازم به یادآوری است که رژیم جمهوری اسلامی ایران هنوز جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل نداده است. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، جمهوری اسلامی پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از شکایت علیه ایران سخن گفته بود، اعلام کرده است که اواخر ماه ژوئیه، جعبه‌ها را برای بررسی در اختیار فرانسه قرار خواهد داد.

منبع: برگرفته از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰