ادامه رکوردشکنی روزانه نرخ ارز؛ دلار ۲۳ هزار تومان و افغانی ۳۰۰۰ ریال شد

نرخ رسمی و آزاد ارز در معاملات روز دوشنبه بازار ایران و درست یک روز پس از آن که علی خامنه‌ای کاهش ارزش پول ملی را یکی از عمده‌ترین بیماری‌های اقتصادی کشور عنوان کرد، رکوردهای تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد.

علی خامنه ای در دیدار مجازی روز یکشنبه با نمایندگان مجلس، مشکلات اقتصادی کشور را به «بیماری» تعبیر کرد و عمده‌ترین این بیماری‌ها را «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و وجود تحریم‌های خارجی برشمرد ولی در عین حال تاکید کرد که بنیه کشور برای غلبه بر این بیماری‌ها قوی است.

البته حسن روحانی طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده که امتناع برخی صادرکنندگان از بازگرداندن حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز به کشور علت اصلی شوک ارزی اخیر در بازار ایران بوده است. او سعی کرده با تهدید صادرکنندگان به برخورد قضایی زمینه ورود ارز به کشور را تسریع کند. با این حال، بانک مرکزی ایران در آغاز معاملات روز دوشنبه نیز همچون ۱۰ روز گذشته با افزایش نرخ رسمی عرضه ارز به تعقیب و گریز با قیمت آزاد فروش ارز ادامه داد. پس از آن که نرخ رسمی عرضه دلار به اوج جدید ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، بهای فروش دلار در بازار آزاد ایران نیز ارز مرز ۲۳ هزار تومان گذشت.

با ادامه افت نرخ برابری پول ملی ایران در مقابل دلار آمریکا که بعد از ظهر دوشنبه تا ثبت نرخ تاریخی ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان دلار ادامه یافت، قیمت فروش هر افغانی افغانستان نیز به بالاترین حد در برابر ریال و تومان ایران رسید. به طوری که نرخ مبادله آن با پول ایران به ۳۰۱ تومان یا ۳۰۱۰ ریال بالغ شد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰