یک دیپلمات رژیم ایران به اتهام “تروریسم” در بلژیک محاکمه می‌شود

دادگستری بلژیک یک ایرانی را به اتهام طرح عملیات تروریستی در خاک اروپا محاکمه می‌کند. این محاکمه با پرونده اتهام “طرح عملیات تروریستی” در مراسم دو سال پیش “شورای ملی مقاومت” مربوط است و تاکنون چهار نفر دستگیر شده‌اند.

این دیپلمات که گفته می‌شود مأموری بلندپایه در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است، چهارشنبه (۱۵ ژوئیه) در بلژیک در برابر دادگاه قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری CNS این نخستین بار است که یک دیپلمات ایرانی به اتهام طراحی عملیات تروریستی در خاک اروپا محاکمه می‌شود. نام این دیپلمات اسدالله اسدی است که دو سال پیش بازداشت شد.

اسدالله اسدی، کارمند سفارت رژیم ایران در وین، در ژوئیه ۲۰۱۸ هنگام مسافرت در آلمان دستگیر شد. از آنجا که یک روز قبل دادستانی بلژیک برای او قرار بازداشت صادر کرده بود، اسدی به مقام‌های بلژیک تحویل داده شد. ظن پلیس بلژیک این بود که اسدی برای تحویل مواد منفجره به یک زوج ایرانی – بلژیکی ساکن انتورپ (انور) از راه آلمان به آن کشور سفر کرده است.

زوج یادشده توسط پلیس بلژیک دستگیر شده و در خودروی آنها نیم کیلو مواد منفجره قوی TATP به همراه چاشنی و سیستم انفجاری یافت شده بود. رسانه‌های بلژیک نام زوج یادشده را امیر سعدونی و نسیم نامی ذکر کرده‌اند. آنها به “طراحی عملیات تروریستی و تدارک حمله تروریستی” متهم شده‌اند.

پلیس امنیتی بلژیک این زن و شوهر را متهم کرد که برای انجام عملیات تروریستی در گردهمایی “شورای ملی مقاومت” عازم ویلپنت، در نزدیکی پاریس، بوده‌اند. بر همین اساس، قرار بازداشت برای اسدی صادر شد.

اسدی هنگامی که با خودروی کرایه‌ای در پمپ بنزینی در اتوبان آلمان توقف کرده بود، بازداشت شد. گفته می‌شود که او در راه بازگشت به محل سکونت خود در اتریش بوده است.

استرداد دیپلمات ایرانی متهم به فعالیت تروریستی به بلژیک:
نام اسدی به عنوان دبیر سوم سفارت ایران در وین ثبت شده است؛ ولی مقام‌های قضائی آلمان اعلام کردند که مصونیت او تنها در درون مرز اتریش دارای اعتبار است و بر همین اساس او را به بلژیک تحویل دادند.

به گفته رسانه‌های جمعی در رابطه با طرح عملیات تروریستی در ویلپنت، نزدیک پاریس، بلژیکی ایرانی‌تبار دیگری به نام مهرداد عارفانی نیز دستگیر شده است، که مظنون به همکاری با عملیات یادشده است.

در سال‌های گذشته مشارکت احتمالی رژیم ایران در برخی عملیات تروریستی در خارج، به مناسبات این کشور با فرانسه، بلژیک، آلمان، اتریش و هلند و دانمارک آسیب زده است. رژیم جمهوری اسلامی تاکنون مشارکت در هرگونه عملیات تروریستی در خارج از ایران را منکر شده و انتشار این گونه خبرها را توطئه دشمنان و مخالفان خود دانسته است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰