رژیم ایران: “جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی را به فرانسه فرستادیم”

محسن بهاروند، معاون حقوقی دستگاه وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در ۱۸ دی‌ماه، برابر هشتم ژانویه ۲۰۲۰ در آسمان تهران با شلیک پدافند موشکی سپاه پاسداران ساقط شد به فرانسه ارسال شده است.

بهاروند در گفتگوی کوتاهی با روزنامه اعتماد گفت: «جعبه سیاه دیروز [۲۷ تیرـ ۱۷ ژوئیه] توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه [۳۰ تیرـ ۲۰ ژوئیه] عملیات خوانش آن شروع خواهد شد».

رژیم ایران پس از گذشت بیش از شش ماه پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی تهران، به خواست جامعه جهانی تن داده، جعبه سیاه هواپیما را برای رمزگشایی به فرانسه فرستاده است.

پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ را اندکی پس از پرواز از فرودگاه تهران با شلیک دو موشک زمین به هوا سرنگون کرد.

حکومت جمهوری اسلامی در آغاز منکر ساقط کردن هواپیما بود، اما بعد اذعان کرد که در شرایط آمادگی کامل سیستم پدافندی برای مقابله با حمله احتمالی ایالات متحده یک “خطای فاجعه‌آمیز” روی داده است.

دادستان نظامی تهران اخیرا در توضیحاتی تازه گفت که هواپیمای اوکراینی به علت “خطای سیستم رادار” و “نبودن هماهنگی میان کاربر سامانه دفاعی و مرکز هماهنگی” سرنگون شده است.

در پرواز ۷۵۲ همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند. بیشتر مسافران ایرانی یا ایرانی‌تبار بودند. شهروندانی از کشورهای سوئد، افغانستان، بریتانیا، کانادا و اوکراین نیز در میان مسافران بودند.

رژیم جمهوری اسلامی حاضر به تحویل جعبه سیاه هواپیما که می‌تواند چندوچون سرنگونی آن را روشن کند، نبود. به دنبال ابرام و پیگیری کشورهای خارجی، به‌ویژه اوکراین و کانادا، سرانجام ایران ماه گذشته اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده را به فرانسه خواهد فرستاد تا کارشناسانی از آمریکا، کانادا، فرانسه، بریتانیا و اوکراین داده‌های آن را رمزگشایی کنند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰