واکنش فرانسه به تأیید حکم اعدام ۳ معترض آبان ماه: «تصمیم رژیم ایران شوک‌آور است»

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۷ تیر/ ۱۷ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از صدور حکم اعدام برای ۳ مرد جوان ایرانی که در اعتراضات آبان شرکت کرده بودند «عمیقاً شوکه شده است». مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران، هنوز تاریخ اجرای حکم اعدام این سه جوان را مشخص نکرده‌اند.

خبر تأیید حکم اعدام ۳ جوان ایرانی بازداشت‌شده در اعتراضات آبان‌ماه، روز سه شنبه ۱۴ ژوئیه منتشر شد و موج گسترده‌ای از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت. از این میان، دولت فرانسه روز جمعه ۱۷ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تأسف‌آور و شوکه کنند خواند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه، این کشور بر آزادی بیان و اعتراضات مسالمت آمیز تأکید دارد و بر مخالفت خود با مجازات اعدام، تحت هر شرایطی و در هرکجای جهان پافشاری می‌کند. فرانسه ضمن غیرانسانی خواندن مجازات اعدام خواستار لغو دائمی آن در ایران شده است.

وزارت امور خارجه فرانسه گفته است مقامات این کشور از تأیید حکم اعدام امیر حسین مرادی ۲۶ ساله، سعید تمجیدی ۲۸ ساله و محمد رجبی ۲۶ ساله، که در اعتراضات آبان ماه بازداشت شده بودند،عمیقاً شوکه شده است.

دیوان عالی رژیم جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه هفته گذشته ۱۴ ژوئیه، این ۳جوان را به آتش زدن بانک ها، اتوبوس‌ها و اماکن عمومی در جریان اعتراضات آبان ماه متهم و حکم اعدام آنها را تأیید کرد. در پی انتشار خبر، نهادهای حقوق بشری، اساتید دانشگاه و همچنین فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی، تأیید حکم اعدام این ۳جوان ایرانی را مغایر حقوق بشر و بی‌رحمانه خواندند و آن را محکوم کردند.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی نیز ضمن محکوم کردن حکم اعدام این ۳ مرد جوان، هشتگ “اعدام_ نکنید” را برای نشان دادن مخالفت خود با مجازات اعدام راه انداختند. این هشتگ در ۲۴ ساعت اول بیش از ۴ میلیون بار توئیت شد.

یک گروه از کارشناسان حقوق بشر نیز روز پنجشنبه ۱۶ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای از رژیم جمهوری اسلامی ایران خواستند که حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را لغو کند. در این بیانیه آمده است: «ما رئیس قوه قضایه ایران را به لغو این تصمیم ترغیب می‌کنیم و از وی می‌خواهیم اجازه دهد این پرونده مجدد بررسی شود».

راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران هم روز گذشته (جمعه ۲۷ تیر/ ۱۷ ژوئیه)، با انتشار توئیتی، تعهد و حمایت کشور خود از حقوق بشر را اعلام کرد و نوشت: «موضع ما در رابطه با مجازات اعدام مشخص است و ما مخالف این مجازات هستیم».

پیش از واکنش روز جمعه فرانسه و بریتانیا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز روز چهارشنبه با انتشار توئیتی همراه با هشتگ «اعدام_نکنید» نوشته بود: «سه نفر در ایران به دلیل شرکت در تظاهدات اعدام می‌شوند. حکم اعدام این سه جوان پیام وحشتناکی را به جهان می‌فرستد و نباید چنین شود».

علاوه بر این، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، ان لیند وزیر امور خارجه سوئد، یپ کوفورد وزیر امور خارجه دانمارک، از تأیید حکم اعدام این سه نفر ایراز نگرانی کرده و گفته‌اند مخالف مجازات اعدام آنها هستند.

با اینکه هنوز مقامات ایران تاریخ اجرای حکم اعدام امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را اعلام نکرده‌اند، اما غلام حسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضاییه گفته است امکان دارد حکم نهایی تغییر کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰