رژیم ایران خواستار تمدید قرارداد ۲۰ ساله با روسیه شد

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه پس از سفر جواد ظریف به مسکو نوشت، آخرین دیدار وزیر دستگاه خارجه رژیم ایران از روسیه اواسط ژوئن بوده و او رکورد دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه را شکسته است.

محمد جواد ظریف، روز سه‌شنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مسکو اعلام کرد که ایران تمدید قرارداد ۲۰ ساله را در دستور کار قرار داده و اگر روسیه برای “قرارداد بلندمدت” دیگری هم آمادگی داشته باشد، این موضوع “قابل بررسی” است. سرگئی لاوروف نیز گفت که دو کشور ایران و روسیه در مورد روابط و اصول همکاری، توافقنامه دوجانبه دارد که به زودی ۲۰ ساله خواهد شد و به طور خودکار این توافقنامه برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

موافقت روسیه با عضویت ایران در سازمان شانگهای:
رسانه‌های روسیه از قول لاوروف نوشتند که روسیه موافق حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی برای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است که در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف “برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه” پایه‌گذاری شد. هند و پاکستان نیز که چند سال عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بودند، از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. اما ایران در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس همچنان عضو ناظر این سازمان است.

رژیم ایران در سال ۲۰۰۸ درخواست عضویت دائم در سازمان شانگهای را کتبا ارائه کرد. ولی ظرف ۱۲ سال گذشته روسیه و چین بارها با عضویت ایران در این سازمان منطقه‌ای مخالفت کرده‌اند. جمهوری اسلامی در نشست‌های سالانه این سازمان تا به حال فقط به عنوان ناظر شرکت کرده است.

تمایل رژیم ایران برای خرید تسلیحات از روسیه:
یکی از مواردی که بین وزرای خارجه ایران و روسیه موضوع مذاکره بوده، لغو تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل بوده است. مقامات رژیم ایران گفته‌اند که با لغو این تحریم‌ها، تمایل دارند از روسیه و چین تسلیحات خریداری کنند.

کاظم جلالی، سفیر رژیم ایران در مسکو، در آستانه سفر ظریف به روسیه، در مصاحبه‌ای با روزنامه کومرسانت روسیه پیشنهاد کرد که ایران، روسیه و چین با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا “باشگاه کشورهای تحت تحریم” را تشکیل دهند.

جلالی در این مصاحبه درباره اینکه رژیم ایران بعد از لغو تحریم تسلیحاتی از طرف شورای امنیت سازمان ملل چه سلاح‌هایی از روسیه خواهد خرید، پاسخ داده است: «ما به طور فعال در حال توسعه روابط با روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی- فنی هستیم. این حوزه‌ای است که کشورهای ما علایق متقابل دارند. روسیه در این زمینه امکانات بسیار خوبی دارد و ما امیدواریم که روابط ما در این زمینه با گذشت زمان تنها تقویت شود.»

سفیر رژیم ایران در مسکو همچنین تاکید کرده است که جمهوری اسلامی با روسیه در مورد آنچه برای تقویت دفاعی خود لازم دارد، مشورت خواهد کرد.

منبع: سایت رادیو صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۰