اوکراین استدلال رژیم ایران مبنی بر شلیک به هواپیمای مسافربری به دلیل “خطای انسانی” را رد می‌کند

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، امروز سه‌شنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) پیرامون ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران، به خبرنگاران گفت: «ما استدلال خطای انسانی را نمی پذیریم. رژیم ایران باید با تمام جزئیات آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهد. در جهان مدرن تنها یک نفر نمی‌تواند به همین سادگی یک هواپیما را ساقط کند، حتی اگر این فرد بسیار زیرک، زبردست یا شرور باشد.»

آقای کولبا در ادامه گفت که موضوع باید نه در محدوده “خطای انسانی”، بلکه به شکل گسترده‌تری مورد بررسی قرار گیرد. به گفته او، مسئله بر سر «عملکرد سیستم کنترل فضای هوایی ایران به طور کلی است.»

به گفته دمیترو کولبا، طرف اوکراینی می‌خواهد بداند که «آیا این سیستم در زمان شلیک به هواپیما اساسا “عملکردی داشته است یا خیر؟”؛ اگر داشته “آیا عملکرد صحیحی داشته است؟”، “آیا در فعالیت‌های (این سیستم) دخالتی شده است؟” اوکراین می‌خواهد بداند “دلیل واقعی شلیک به یک پرواز صلح‌آمیز اوکراینی چیست؟”» وزیر خارجه اوکراین پرسیده است: «چرا تنها هواپیمای اوکراین و نه دیگر هواپیماهایی که آن زمان در آسمان ایران بودند؟»

ضرورت “تحقیق جامع کیفری”:
دمیترو کولبا تاکید کرد که کشورش «انتظار دارد ایران یک تحقیق کیفری جامع انجام دهد و همه افراد مسئول را به عدالت بسپارد». او گفت: «ما هنوز مصمم هستیم با طرف ایرانی همکاری کنیم.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین از آمادگی طرف ایرانی برای سفر به كی‌یف به منظور مذاكره پیرامون جبران خسارت خبر داد. کولبا گفت، بر اساس اطلاعاتی که اوکراین در روز دوشنبه به دست آورده «هیأت ایرانی آماده است این هفته وارد اوکراین به قصد مذاکره پیرامون جبران خسارت شود. ما مدتهاست بر این دیدار تاکید داریم. ما برای مذاکرات آماده‌ایم و انتظار داریم ایران سفر نمایندگان خود را به طور رسمی تأیید کند و این مذاکرات در کی‌یف در این هفته انجام شود.»

به گفته وزیر خارجه اوکراین، اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون‌شده دیروز دوشنبه در روندی موفقیت‌آمیز استخراج شده است. خبرگزاری ایسنا در این باره نوشته است که هیأت فنی اعزامی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاریس به سر می برد و «در یک همکاری و تلاش مشترک با طرف فرانسوی، امور بازخوانی جعبه‌های هواپیمای سانحه‌دیده اوکراینی را آغاز» کرده است.

رژیم ایران ابتدا از تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده خودداری کرد و شش ماه طول کشید تا بالاخره با فرستادن آن به فرانسه برای بازخوانی موافقت کرد. پرواز بوئینگ ۷۵۲ اوکراین روز ۱۸ دی سال ۹۸ ساعت چهار و سی دقیقه بامداد و اندکی پس از آنکه از فرودگاه بین‌المللی تهران به مقصد کی‌یف بلند شد با شلیک دو موشک از سوی سپاه پاسداران سقوط کرد. ۱۶۷ نفر سرنشین این هواپیما همگی کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سه روز پنهان نگهداشتن علت سقوط و انتشار گزارش‌های غیرواقعی، بالاخره اذعان کردند که سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل شلیک دو موشک بوده است. از آن زمان ایران همواره بر “خطای انسانی” و اشتباه اپراتور پدافند تاکید کرده و در آخرین گزارش خود گفته است، علت این شلیک بر اثر “خطای عمده” جهت‌یابی پدافند و “انحراف ۱۰۵ درجه‌ای رادار” بوده است.

نتیجه ای که این گزارش برای ایران داشت این بود که سازمان ایمنی هوانوردی اروپا بلافاصه به هواپیماهای مسافربری که از آسمان ایران عبور می‌کنند هشدار داد که با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل “سوءشناسایی” روبرو هستند.

منبع» سایت رادیو صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۰
تصویر: دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین