حکم دو سال و شش ماه حبس برای پیام درفشان کیل دادگستری و فعال حقوق بشر

دادگاه تجدید نظر تهران، حکم دو سال و شش ماه حبس تعزیری صادر شده علیه پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را عینا تأیید کرد.

به‌نوشته ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این زندانی سیاسی پیشتر و در تاریخ ۱۶ تیرماه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»و «حمل شوکر و افشانه غیر مجاز» مجموعا به دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده

بود. سعید دهقان، وکیل مدافع این زندانی سیاسی، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: « حکم بدوی پرونده پیام درفشان در شعبه ۳۶ تجدید نظر مستقر در دادگاه انقلاب تهران، تأیید و قطعی شد.» به‌نوشته دهقان، این حکم در حالی در دادگاه تجدید نظر قطعی شده است، که: « ١- فقط دو روز از ارجاع پرونده حدود ٤٠٠ صفحه اي به اين شعبه مي‌گذشت. ٢- قرار وثيقه اي كه قبلاً صادر و ابلاغ شده بود، تامين و تقديم شده بود. ٣- او نياز جدي به درمان داشته و دارد.» پیام درفشان روز ۲۰ خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی در محل کارش در تهران بازداشت شد. دهقان درباره بازداشت موکلش اعلام کرده بود که او بابت یک پرونده جدید و بر اساس حکم «دادسرای امنیت» بازداشت شده است.

پیام درفشان همچنین اوایل خرداد ماه از سوی دادگاه تجدید نظر استان البرز به یک سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این وکیل دادگستری پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس محکوم شده بود. سعید دهقان اما در جریان روند دادرسی پرونده موکلش اعلام کرده بود اتهام منتسب به پیام درفشان با استناد به مکالمات موکلش در «چت خصوصی» مطرح شده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰