سه برابر شدن قیمت کالاها به اعتراف حسن روحانی

حسن روحانی اعتراف می‌کند قیمت کالاها به نسبت سال قبل دو تا سه برابر افزایش داشته و مردم تحت فشار قرار گرفته‌اند. معاون اول او هم با ابراز “شرمندگی” از شرایط دشوار مردم گفته با رویکردهای قدیمی نمی‌توان ایران را اداره کرد.

در ماه‌های گذشته ارزش ریال به شدت سقوط کرده و همزمان بهای کالاهای وارداتی، و به تبع آن دیگر کالاها، به شدت افزایش یافته است. مرکز آمار ایران میزان تورم در تیرماه را اندکی بیش از ۲۶ درصد اعلام کرد. کارشناسان معتقدند با توجه به چند برابر شدن بهای بسیاری از کالاها و خدمات، تورم واقعی باید بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

چند برابر شدن قیمت‌ها موضوعی است که حسن روحانی هم در نشست امروز چهارشنبه اول مرداد ماه هیأت دولت به آن اذعان کرد و وعده داد “ستاد تنظیم بازار” با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس دولت دوازدهم در این نشست گفت: «اگر قیمت کالایی نسبت به سال گذشته ۱۰ یا ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد اضافه شده که قابل قبول است، اما اینکه اگر کالایی سال قبل یک قیمتی داشته و الان دو برابر تا سه برابر آن قیمت است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.»

دستگاه اجرایی و فقدان نظارت دقیق

روحانی با بیان اینکه باید رصد اختصاص ارز و ورود و خروج کالا از کشور به‌روز شود گفت: «اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس هم متعادل خواهد بود.»

او که از سال ۹۲ به این سو ریاست دستگاه اجرایی را بر عهده دارد، درباره اینکه چرا تا کنون این “نظارت دقیق” اعمال نشده و مسئولیت پیامدهای این عدم نظارت با کیست، توضیحی نداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی و دومین مقام دستگاه اجرایی نیز شامگاه سی‌ام تیر دازایشر نشست مشترک با مدیران وزارت ورزش و جوانان شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بسیار سخت و خطیر خواند و به خاطر آن “ابراز شرمندگی” کرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰