تحقیق بر ویروس کرونا: رهبر زن، آینده نگرتر از رهبر مرد است. ده کشور با بیشترین آسیب کرونائی همگی رهبر مرد دارند

کریستین لاگارد، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول، رهبران زن جهان را به دلیل پاسخ و واکنش «فوق‌العاده»شان به همه‌گیری ویروس کرونا، به‌ویژه در مقایسه با همتایان مردشان، ستود.

خانم لاگارد که اکنون رئیس بانک مرکزی اروپا است، گفت که سیاست‌های رهبران زن فعالانه و آینده‌نگرانه، و سبک اطلاع‌رسانی آنها شفاف بود. او گفت: «باید بگویم که من خودم دریافتم که زنان کارشان را بهتر انجام می‌دهند.» او افزود: «این جهت‌گیری زنانه من است و به خودم اجازه می‌دهم که این جهت‌گیری را داشته باشم.»

اما داده‌ها حاکی است که ارزیابی خانم لاگارد درست است. ده کشوری که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده‌اند، چه از نظر شمار کلی موارد ابتلا و چه از نظر شمار موارد به ازای هر یک میلیون نفر، همگی رهبر مرد دارند.

با این حال دشوار بتوان، بدون در نظر گرفتن عواملی مثل مخارج، توریسم و جمعیت، به یک مقایسه یک به یک پرداخت. همچنین تعداد زنانی که در منصبی بالا قرار دارند بسیار اندک است: تنها ده درصد از کشورهای جهان رهبر زن دارند.

یک تحقیق تازه انتشار یافته تلاش کرده است عوامل مختلف را بررسی کند و دریافته که بر اساس معیارهای متریک، عملکرد کشورهایی که رهبر زن دارند، بهتر از کشورهایی است که رهبر مرد دارند.

محققان با مقایسه کشورهای با جمعیت یکسان، مانند ایرلند و نیوزیلند، دریافتند که در کشورهای با رهبر زن، موارد ابتلا به ویروس کرونا به مراتب کمتر بوده است.

این تحقیق، نوشته سوپریا گاریکیپاتی، و اوما کامبامپاتی، کارشناسان اقتصاد، بر این نظریه تاکید دارد که کشورهای دارای رهبر زن، به دلیل کیفیت‌هایی که رهبران زن دارند، بهتر اداره می شوند. بر اساس تحقیقات قبلی، زنان ریسک‌گریزتر و طرفدار سبکی از رهبری‌اند که همدلانه و علمم‌حور است.

محققان می‌گویند که این ویژگی‌ها به معنی این است که رهبران زن بر اساس در نظر گرفتن جان انسان‌ها از ریسک می‌گریزند، اما آماده‌اند تا از طریق قرنطینه زودهنگام، ریسک اقتصادی چشم‌گیری را بپذیرند.

در اولویت قرار دادن نتایج اقتصادی یکی از دلایل ایالات متحده برای عدم اعلام قرنطینه سرتاسری بود و همین منجر به افزایش شمار مبتلایان شد. در مقابل، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، به دلیل پاسخ قاطع و زودهنگام خود که کمک کرد ویروس در ماه ژوئن در این کشور ریشه‌کن شود، در جهان مورد تقدیر قرار گرفته است.

از آن زمان تاکنون موارد ابتلا در نیوزیلند به شمار اندکی بازگشته، چرا که کشور مرزهایش را گشوده است، هرچند موارد ابتلا اصلا در ابعاد شیوع اولیه آن نیست.

محققان می‌گویند: «نتایج ما نشان می‌دهد که نتیجه عملکرد در مبارزه با بیماری کووید ۱۹، در کشورهایی که رهبر زن دارند، به شکل چشم‌گیر و ساختاری بهتر است، و تا حدی، این وضع می‌تواند به دلیل سیاست آینده‌نگرانه و فعالانه آنان باشد.»

آنان همچنین نتیجه گرفتند که «حتی از نظر سازماندهی و دیگر ابزار کنترل، کشورهایی که رهبر زن دارند، از امتیاز بالاتری برخوردار هستند.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰