طرح سپاه پاسداران برای اسکان مزدوران خارجی در ایران

منوچهر يزديان

فعالیت و نقل و انتقالات نظامی غالبا مخفیانه صورت می گیرند، اما اکنون به نمایشی علنی بر می خوریم که در آن سپاه پاسداران – بعنوان کارگردان، و مزدوران خارجی اش بعنوان بازیگر – تئاتری را در فضای باز (نه زیر سقف یک سالن) برای میلیون ها تماشاگر ایرانی و خارجی تدارک دیده و به اجرا گذاشته اند. داستان اين نمايش چيست و چرا اينگونه اجرا می شود؟

١- حکومت اسلامی چیره بر ایران برای استقرار قدرت خود در کشور از زمان پایه ریزی حکومتش از شبه نظامیان خارجی استفاده کرده است. این که این شبه نظامیان “ایدئولوژیک” بوده و یا به منظور “کسب درآمد” در خدمت حکومت اسلامی قرار گرفته اند فرق چندانی در اهداف و حاصل ماموریت های سیاسی، نظامی و تروریستی آن ها بوجود نیاورده است.

٢- شبه نظامیان خارجی مزدبگیر سپاه، علیرغم داشتن فرماندهی یکسان، بعلت وابستگی به کشوری که در آن مستقر هستند، ویژگی های خود را دارند. جریان موسوم به حزب الله در لبنان از قبل از بهمن ٥٧ با خمینی در ارتباط بود و با روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران به طور کامل در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و پس از تجدید سازمانی پر هزینه به بخش مدیترانه ای حکومت اسلامی تبدیل گردید.

آنچه امروز به نام “حشد الشعبی” در عراق شناخته می شود ریشه در “معاودین عراقی” دارد. این معاودین، عراقی های ایرانی الاصلی بودند که ابتدا توسط عبدالکریم قاسم و در پایان بوسیله صدام حسین به دفعات و با زور به ایران فرستاده شدند. بستگی به رابطه ای که سیاست حکومت شاه با کودتاچیان عراق داشت گاهی طی موافقتنامه ای بخشی از معاودین به عراق بازگشت داده می شدند. با این وجود تعداد زیادی از این معاودین در ایران ماندند و تا حدودی جذب جامعه ایران شدند. با فروپاشی حکومت محمدرضا شاه تعداد زیادی از نسل جوان معاودین به کمیته ها پیوستند و از مواهب حکومت اسلامی، از جمله “تابعیت ایرانی داشتن،برخوردار گردیدند. شمار زیادی از مسئولین حکومت – از لاریجانی ها گرفته تا شاهرودی (که درگذشته) و سردار نقدی و غیره – از این خیل فراوان معاودین در حکومت بوده و یا عراقی های ایرانی الاصلند.

با بالا گرفتن تنش بین حکومت خمینی و صدام حسین، سپاه پاسداران به سربازگیری از میان معاودین کم درآمد پرداخته و بخشی از آن ها را در واحدهای ویژه ای سازماندهی نمود که این خود پایه تشکیل عملی لشکری به نام “سپاه قدس” گردید. در جنگ با حکومت صدام حسین، معاودینِ سازمان داده شده در سپاه قدس، مورد استفاده وسیع اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفتند. پس از سقوط حکومت بعثی در عراق توسط ارتش آمریکا و متحدانش، سپاه قدس در عراق مستقر گردید و شریک حکومت نالایق و دست نشانده عراق شد. با پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی در عراق و متشکل شدن گروه های سکولار در آن کشور موضوع “مقابله با دخالت بیگانگان” که منظور سپاه پاسداران بود در دستور کار سیاسی و تبلیغاتی مخالفین دخالت سپاه در عراق قرار گرفت. در این رابطه ارتش آمریکا و متحدانش نیز به حکومت ضعیف و لرزان عراق فشار آوردند که سپاه قدس باید عراق را رها کند. در مقابل سپاه پاسداران به جمع کردن گروه های مختلف شیعه عراقی که اکثرا جیره خوار حکومت اسلامی ایران بودند “لشکری شبه نظامی عراقی” تشکیل داد بنام حشد الشعبی. بررسی نقش این شبه نظامیانِ وابسته به حکومت اسلامی در صحنه سیاسی و اجتماعی عراق از حوصله این نوشته خارج است.

٣- در جریان شکست پی در پی نظامیِ داعش در سوریه و عراق، موضوع حضور نیروهای سپاه پاسداران در این دو کشور در رأس موضوعاتی قرار گرفت که آمریکا، اسرائیل و متحدان آن ها مایل به حل عاجل آن بودند. روی کار آمدن دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهور آمریکا موازنهء قدرت نظامی در خاورمیانه را به ضرر سپاه پاسداران تغییر داد. در عین حال ترامپ با بیرون آمدن از تفاهمنامهء موسوم به «برجام» تحریم های پیشین آمریکا علیه حکومت اسلامی ایران را از گنجه بیرون آورده و جان تازه ای به آن داد. این تحریم ها ظرف چند ماه درآمدهای حکومت اسلامی را بشدت تضعیف نمود. در همین رابطه هزینه های بسیار بالای دستمزد و نگهداری ده ها هزار شبه نظامی لبنانی، سوری، یمنی، عراقی، افغان و پاکستانی بشدت تحت تأثیر قرار داد و انجام اقدام عاجل را در دستور کار گذاشت.

٤- با اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه ‌های تروریستی که زمینه هایش از مدتی پیش گذاشته شده بود حضور این شبه نظامیان خارجی (تابعیت غیر ایرانی یا تابعیت دوگانه) مستقیما تحت تأثیر قرار گرفته است. در عین حال احتمالا این مزدوران خارجی سپاه اینک نگران وضعیت موجودشان بعنوان عضو در یک شبکه تروریستی شده و بعید به نظر نمی رسد که کارفرمای خود یعنی سپاه پاسداران را برای چاره اندیشی تحت فشار گذاشته باشند. در هر حال این شبه نظامیان مانند اعضای القاعده و داعش از سوی حکومت آمریکا تروریست معرفی شده اند و چگونگی مقابله با آن ها از سوی آمریکا و متحدانش هنوز روشن نیست.

حال اگر این سه زمینه، یعنی شکست داعش در سوریه و عراق، تحریم اقتصادی حکومت اسلامی، و در لیست گروه های تروریستی قرار گرفتن سپاه را در کنار هم بگذاریم، دست کم نگارنده به این نتیجه می رسد که حکومت اسلامی با این همه گرفتاری باید خاکی بر سر این شبه نظامیان خارجی بریزد.

٥- برگرداندن این شبه نظامیان به ایران و یا اسکان آنان درون مرزهای ایران یکی از سناریوهای پیش روی حکومت اسلامی است. سناریوی دیگر یکی معامله و توافق با حکومت های عراق و سوریه برای جذب بخشی از این نیروها در ساختار سیاسی نظامی آن کشور ها است که خود موضوعی است بغایت پیچیده که بازیگران اصلیش روسیه، آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی هستند و البته رها کردن بخشی از این شبه نظامیان در سوریه سناریوی دیگری است که شاید بیشتر مشمول بخشی از مزدوران افغانستانی و پاکستانی شود.

اما سناریوی اسکان بخشی از این شبه نظامیان، در ایران، بویژه مزدوران موسوم به حشد الشعبی که زبان فارسی می دانند و احتمالا “تابعیت ایرانی یا تابعیت دوگانه” نیز دارند سناریوئی است در دسترس سپاه برای استفاده از آن ها در سرکوب مردم ایران بطور عموم و هموطنان عرب در خوزستان. این سناریو که می توانست بطور مخفی و دور از دید ملت ایران اجرا شود یک شبه توسط سازمان اطلاعات سپاه با بوق و کرنا جار زده شده و به کارناوال شادی و سرور تبدیل می گردد. لازم به توضیح است که هزاران شبه نظامی خارجی مخفیانه توسط سپاه پاسداران در خاک ایران آموزش دیده و برای انجام عملیات نظامی و تروریستی به خارج گسیل داده شده بودند اما حکومت اسلامی هرگز مردم ایران را در جریان نگذاشته بود.

٦- به نظر می رسد که سیل های اخیر و ویرانی های ناشی از آن به “نعمتی آسمانی” برای حکومت اسلامی تبدیل شد که ورود حشد الشعبی به درون خاک ایران را “یاری به سیل زدگان” قلمداد نماید. تصاویر و ویدیوهای منتشر شده که تقریبا منبع همه آن ها خود سپاه پاسداران است نشان از کارناوال پرچم های حشد الشعبی و حزب الله دارد. در این میان واکنش مردم ایران بویژه در جنوب کشور به این کارناوال شادی سپاه پاسداران ابراز مخالفت با ورود شبه نظامیان خارجی به محل مسکونی آن ها می باشد. آنچه از رسانه های مردمی می توان دید مملو از ابراز انزجار از حضور این شبه نظامیان در ایران است و خواست ترک فوری بگانگان ار خاک کشور پر رنگ دیده می شود. همانطور که گفته شد تصمیم گیرنده اسکان شبه نظامیان خارجی در ایران حکومت اسلامی است و این تصمیم تنها با مقاومت و اراده محکم مردم قابل شکستن است که در آن صورت حکومت را تا زمانی که سرنگون نشده وادار خواهد کرد کارناوال های شادی خود را تعطیل کرده و کار را مخفیانه به سرانجام برساند.

٧- شایسته یادآوری است که بخشی از امکانات پایگاه هوائی اطراف همدان در اختیار ارتش روسیه گذاشته شده است، بخشی از دریای مازندران که در مالکیت ایران بوده به روسیه و کشورهای متحد آن واگذار شده، اسلامیست ها گفته اند اگر لازم باشد خوزستان را فدای دمشق خواهند کرد، طرفداران حزب الله در لبنان از کمک های میلیاردی حکومت اسلامی برای غوطه خوردن در یک زندگی متعارف برخوردارند در حالی که میلیون ها ایرانی در بیکاری، فقر و فلاکت غوطه می خورند. بدیهی است که ایران دوستی و ملت مداری مشخصه هر ایرانی سکولار دموکرات است و آن ها همواره با واکنش های میهن دوستانه مردم ایران همراه بوده و از آن ها پشتیبانی کرده اند. آن ها در عین حال باور دارند که تنها راه نجات ملت و کشور ایران سرنگونی حکومت اسلامی و استقرار حکومتی دموکراتیک و فارغ از هرگونه ایدئولوژی، مذهب و تبعیض است. این تنها راه کوتاه کردن دست بیگانگان از کشور ماست.

۳ اردیبهشت ١٣٩٨ – ۲۳ آوریل ٢٠١٩