افزایش قیمت دلار، سکه و طلا ادامه دارد

قیمت ارز در ایران پس از سه روز ریزش در کانال ۲۳ هزار تومانی پیشروی می‌کند. سکه و طلا نیز که قیمت آنها به بهای ارز و بهای طلا در جهان وابسته است گران‌تر می‌شوند. این در حالی است که حسن روحانی گفته است صادرکنندگان ۲,۵ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده‌اند.

به گزارش «همشهری»، روز گذشته سه‌شنبه ۷ مرداد، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و صبح روز چهارشنبه ۸ مرداد، پیشروی دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی ادامه یافت.

بنا به این گزارش، این چهارمین رشد متوالی شاخص ارزی بود. نرخ شاخص ارز در تیرماه گذشته تا مرز کانال ۲۶ هزار تومان صعود کرد.

برخی از سایت‌های خبری ایران نوشته‌اند نرخ رسمی دلار در روز چهارشنبه، بدون تغییر نسبت به روز گذشته «در صرافی‌های بانکی برای فروش ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است». قیمت فروش هر یورو در روز چهارشنبه نیز در این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر آرام و «پله پله‌ای» است و با رشد شتابان ماه‌های گذشته تفاوت دارد.

نرخ دلار از ۱۴ هزار تومان در آخرین روز کاری سال ۹۸، تا همین چند روز پیش تا مرز کانال ۲۶ هزار تومان صعود کرد. اعلام خبر عرضه ۳۰۰ میلیون دلار در بازار ارز، نرخ‌ها در بازار ارز را به‌مدت سه روز نزولی کرد و سپس بار دیگر سیر صعودی یافت. قیمت آزاد فروش دلار در روز گذشته به بالاترین حد در ۸ روز اخیر رسید.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که در پی افزایش اندک قیمت دلار و برداشت سود سرمایه‌گذاران از گران شدن طلا، قیمت طلا در معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۸۸ سنت کاهش ۱۹۵۷,۵۵ دلار فروخته شد. قیمت طلا در روز سه‌شنبه به ۱۹۸۰,۵۷ دلار، بالاترین رقم در تاریخ رسید.

افزایش تنش سیاسی بین چین و آمریکا از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر دلیل بالا رفتن قیمت طلا در ماه‌های گذشته بود اما دلیل افزایش شدید قیمت طلا در معاملات یک هفته گذشته روی‌آوری سرمایه‌گذاران به این فلز گران‌بها به‌عنوان دارایی ایمن در سایه بحران اقتصادی کنونی بود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰