روز چهل‌وپنجم اعتصاب در هفت‌تپه: «بازگشت به روزهای اوج»

کارگران معترض هفت‌تپه چهارشنبه ۸ مرداد در خیابان‌های شوش راهپیمایی کردند. کارگران با گذشت ۴۵ روز از آغاز اعتراض‌ها وعده دادند که تا لغو خصوصی‌سازی به اعتصاب ادامه خواهند داد.

دور تازه اعتصاب از ۲۶ خرداد ۹۹ آغاز شده است. دیگر مطالبات کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه از این قرارند:
پرداخت فوری حقوق های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج‌شده
بازداشت فوری اسدبیگی
خلع ید فوری کارفرما و بخش خصوصی از هفت‌تپه
بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران
پایان کار مدیران بازنشسته

اعتراض‌های هفت‌تپه در هفته‌های اخیر بارها همچون امروز به خیابان‌های شوش کشانده شد و کارگران در برابر ساختمان فرمانداری دست به اعتراض زدند. اما به گزارش وب‌سایت محلی «عصر جنوب»، عدنان غزی، فرماندار شوش سه‌شنبه از این اعتراض‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «اطلاعی از برگزاری اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه مقابل فرمانداری شوش ندارم چرا که ۴۰ روز بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برم.»

اعتراض‌های روز چهل و پنجم اما در خیابان‌های شوش و میدان هفت‌تیر آن قدر گسترده بود که کارگران در کانال تلگرامی سندیکای مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه از «بازگشت به روزهای اوج» خبر دادند. اشاره آنها به اعتراضات هفت‌تپه در ۱۳۹۷ است که با سرکوب کارگران و بازداشت نمایندگان و حامیان آنها از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان همراه شد.

چهارشنبه کارگران در خیابان‌های شوش به انتقاد از رفتار امنیتی تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی نیز پرداختند و شعار دادند: «۲۰:۳۰ حیا کن، هفت‌تپه رو رها کن». در هفته‌های اخیر یک روزنامه‌نگار و یک عکاس مستقل که برای پوشش خبری به هفت‌تپه رفته بودند، بازداشت شدند.

منبع: برگرفته سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰