وضعیت جسمی و روحی کایلی مورـ گیلبرت ( پژوهش‌گر استرالیائی)در زندان قرچک بسیار وخیم است

در پی انتقال تادیبی کایلی مورـ گیلبرت، پژوهش‌گر بریتانیایی ـ استرالیایی از زندان اوین به بند مجرمان خطرناک زندان زنان قرچک ورامین، وضعیت جسمی و روحی وی امروز چهارشنبه بیست و نهم ژوئیه وخیم گزارش شده است. دوستان، همکاران و نهادهای حقوق بشری ضمن محکوم کردن انتقال وی به زندان قرچک، خواستار رسیدگی فوری به این پرونده شده‌اند.

بر اساس گزارش اختصاصی روزنامه گاردین و بنابر بر اطلاعاتی که از درون زندان قرچک بدست این روزنامه بریتانیایی رسیده است، وضعیت جسمی و روحی کایلی مورـ گیلبرت، محقق و استاد دانشگاه ملبورن استرلیا که برای تنبیه از زندان اوین به بند مجرمان خطرناک زندان زنان قرچک ورامین انتقال یافته، وخیم است. وی پس از گذران دو روز قرنطینه، به این بخش زندان انتقال یافته است.

گاردین به نقل از یک منبع از تهران که نامش فاش نشده است می‌نویسد که دولت استرالیا و ایران در مورد محکومیت کایلی مورـ گیلبرت با هم به توافق نرسیدند و در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات میان آنها، این پژوهشگر به زندان قرچک انتقال داده شد.

دوستان، همکاران و نهادهای حقوق بشری با محکوم کردن انتقال این استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه ملبورن به زندان قرچک گفته‌اند که «دیپلماسی محافظه کارانه» دولت استرالیا تا کنون هیچ کمکی به بهبود وضعیت وی نکرده است. با این حال، وزارت خارجه استرالیا گفته است که کادر دیپلماتیک این کشور خواستار دسترسی فوری به محل نگداری کایلی گیلبرت مور در زندان قرچک شده‌اند. وزارت امور خارجه استرالیا همچنین تاکید کرده است که آزادی وی جز اولویت‌های اصلی دولت این کشور است.

کایلی مورـ گیلبرت در یک مکالمۀ تلفنی ضبط شده که گاردین موفق به شنیدن آن شده است به زبان فارسی می‌گوید: «نمی‌توانم چیزی بخورم. احساس ناامیدی می‌کنم …بسیار افسرده هستم». همکاران این محقق بریتانیایی ـ استرالیایی اعتبار فایل صوتی که بدست گاردین رسیده است را تایید کرده اند.

کایلی مورـ گیلبرت، پس از انتقال از زندان اوین، دو روز در بخش قرنطینه زندان قرچک ورامین ماند و سپس، برای تنبه‌ی به بند مجرمان خطرناک این زندان فرستاده شد. برخی از منابع دلیل این انتقال را قطع کردن ارتباط کایلی مورـ گیلبرت با خارج از ایران عنوان کرده‌اند.

یکی از هم سلولی‌های این محقق بریتانیایی ـ استرالیایی گفته است که قبل از انتقال به بند مجرمان خطرناک زندان قرچک، کایلی مورـ گیلبرت در تلاش بود تا نامه‌ای به سفیر استرالیا در تهران بنویسد و از وی بخواهد که فورا به ملاقات‌اش بیاید. هم سلولی وی همچنین افزوده است که کایلی مورـ گیلبرت پس از خوردن غذا وضعیت جسمی خوبی نداشت، « وی که به شدت از افسران زندان ترسیده بود، با چشمان پر از اشک و با اضطراب از من جداشد».

کایلی مورـ گیلبرت، که به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، از سال ۲۰۱۸ تا پیش از انتقال به زندان قرچک ورامین در سلول انفرادی زندان اوین تهران حبس بود. وی همواره این اتهام را رد کرده است.

روز گذشته (سه شنبه بیست و هشتم ژوئیه)، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر که در زندان اوین به سر می‌برد در صفحه فیسبوک خود نوشت: «کایلی مورـ گیلبرت، شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می‌برد از دو روز پیش برای تنبیه به قرنطینه زندان قرچک منتقل شده است». پس از انتشار این خبر، کارزار حمایت از کایلی مورـ گیلبرت انتقال وی به زندان قرچک را تایید کرد. هادی قائمی، مدیر اجرایی این کارزار گفت: «کایلی مورـ گیلبرت را بدون ارائۀ اسناد جرم نزدیک به دو سال زندانی کرده و زمانی طولانی در انفرادی نگاه داشته و اینک او را در کنار مجرمان خطرناک مجبوس کرده اند».

همکاران و دانشگاهیان استرالیا که تا کنون به «رویکرد نرم» دولت استرالیا و وعده کسب آزادی وی از راه گفتگو دل بسته بودند، اینک خواستار اقدامی جدی تر از سوی دولت هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰