وزیر خارجه اوکراین: به هر بهایی که شده به عدالت خواهیم رسید

خبرگزاری رویترز در گزارشی کوتاه به اولین جلسه هیئت ایرانی و مقامات اوکراینی درباره پرداخت غرامت جمهوری اسلامی به اوکراین، پرداخته است.

رویترز نوشته است که وزارت خارجه اوکراین بعد از اولین دور مذاکرات با هیات ایرانی درباره تعیین غرامت ساقط شدن پرواز ۷۵۲ کفته است که می‌خواهد هرطور شده «بیشترین غرامت» را از جمهوری اسلامی دریافت کند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین پس از دیدار هیات اعزامی ایران با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر تلاش این کشور برای دریافت غرامت حداکثری از ایران گفت: «ما به عدالت دست خواهیم یافت، اهمیتی نیز ندارد که چه مقدار وقت و تلاش صرف آن شود.» وزارت خارجه اوکراین بعد از دیدار با هیات ایرانی با انتشار این بیانیه گفته است جزئیات این مذاکرات روز جمعه منتشر خواهد شد.

هیاتی از ایران چهارشنبه راهی اوکراین شد تا درباره غرامت ساقط شدن هواپیما مذاکره کند. هواپیمایی مسافربری اوکراینی روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته بر اثر شلیک موشک‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سرنگون شد. تمام ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از سه روز پنهان‌کاری و مخفی نگه داشتن دلیل این حادثه تلخ نهایتا گفتند که این حادثه در اثر «اشتبا فردی» رخ داده است.

چندی پیش و پس از گذشت شش ماه از این ماجرای شلیک موشک‌های سپاه به این هواپیمای مسافربری، مقامات رژیم ایران «جعبه سیاه» هواپیما را برای بازخوانی به فرانسه فرستادند. پیش تر و بعد از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفته بود که «مداخله غیرقانونی» در سقوط این هواپیما ثابت شده است.

رژیم ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که یک «قاضی» گروه حمل جعبه سیاه به فرانسه را همراهی می‌کنداما درباره نقش او در بررسی داده‌های به‌دست‌آمده در جعبه سیاه اطلاعی در دست نیست.

منبع: برگرفته از سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰
تصویر: دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین