اعتصاب کارگران هفت‌تپه از سال ۹۴ همچنان ادامه دارد

با گذشت بیش از ۴۸ روز از اعتصاب کارگران هفت‌تپه، خواسته‌های آنان همچنان بی پاسخ مانده است. سندیکای کارگران اعلام کرده که تا عملی شدن خواسته‌های کارگران، این اعتصاب ادامه خواهد داشت. آنها خواستار بازگردانده شدن همکاران اخراجی خود، لغو مالکیت بخش خصوصی بر کارخانه و پرداخت حقوق معوقه سه ماهه گذشته هستند.

در تجمعی که به همین مناسبت شکل گرفت، کارگران شعارهایی علیه صداوسیما و برنامه ۲۰:۳۰ نیز سر دادند و از نادیده گرفته شدن توسط حکومت و تحریف مشکلات آنها ابراز انزجار کردند. این درحالی است که در شوش، دما گاهی به بالای ۵۰ درجه می‌رسد.

همچنین وضعیت قرمز استان خوزستان در شرایط کرونایی، نگرانی بابت سلامتی کارگران را افزایش داده است.

با این حال در برابر این درخواست، سخنگوی دستگاه قضائیه از کارگران خواست تا کار را تعطیل نکنند. او با توضیح اینکه هم‌اکنون زمان کشت نیشکر است، در این باره گفت: ما باید کاری کنیم که هم حقوق کارگران استیفا شود و هم شرکت سر پا بماند. وی همچنین از مدیران شرکت خواست تا مطالبات کارگران را پرداخت کنند. اسدبیگی، مدیرعامل خصوصی شرکت، در پاسخ به اعتصابات کارگران می‌گوید: «من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالی‌که سرکار نمی‌روند؛ ٩٠ درصد کارکنان هفت تپه مشکلی ندارند اما ٢٠ نفر هستند که کارها را مختل می‌کنند.» پیش‌تر، فعالان کارگری هفت تپه با افشای اسناد پرداخت رشوه سه میلیارد تومانی به رئیس دادگستری شوش و دادستان استان خوزستان، حمایت دستگاه قضایی از مدیران شرکت را محکوم کرده بودند.

این در حالی است که پرونده امید اسد بیگی، مدیر عامل شرکت نیشکر هفت تپه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرداخت رشوه به مدیران بانک مرکزی در حال بررسی است. شرح اتهامات وی از قرار پرداخت رشوه به محسن صالحی به مبلغ یک میلیارد و ۵٠٠ هزار تومان وجه نقد و همچنین ١٢ هزار دلار به علاوه پرداخت ٨٠٠ سکه به رسول سجاد است. جعل اسناد نیز از دیگر اتهامات وی است.

اعتصابات کارگری در هفت تپه از سال ۹۴ و پس از ورشکست شدن شرکت آغاز شد. دولت در مواجهه با این مشکل دست به خصوصی سازی زد. اما در روند واگذاری و خصوصی سازی، کارخانه‌ای که در حدود ۲۸۶میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، تنها با ۶ میلیارد تومان پول نقد، واگذار شد. قرار بود مابقی به صورت اقساط پرداخت شود که آن هم به وقوع نپیوست.

طی این مدت کارگران کارخانه بارها به دلیل رعایت نشدن حقوق کارگران و عدم پرداخت دستمزدها، بارها دست به اعتصاب زدند و با وجود برخورد شدید حکومت، اما آنها اعتصابات را همچنان ادامه دادند.

منبع: برگرفته از سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰