بحران اقلیم؛ اولین نشت فعال متان در بستر دریای قطب جنوب پیدا شد

تخمین زده می‌شود قطب جنوب حدود یک چهارم گاز متان در دریاهای زمین را در خود دارد اما اکنون دانشمندان اولین نشت این گاز از بستر دریای آن منطقه را کشف کرده‌اند که باعث پدید آمدن نگرانی‌هایی جدی درباره تاثیر آن بر بحران جهانی اقلیم شده است.

متان به طور ویژه یک گاز گل‌خانه‌ای قوی است چرا که امکان جذب گرما را دارد. در بازه‌ای ۲۰ ساله یک کیلوگرم متان می‌تواند دمای زمین را تا ۸۰ برابر یک کیلوگرم دی‌اکسید کربن گرم کند.

غواصان ابتدا این نشت را در سال ۲۰۱۱ کشف کردند و وقتی در مقاطعی در آینده دوباره به سراغ آن رفتند به این نتیجه رسیدند که نوع مشخصی از میکروب‌ها که معمولا با انطباق به منبع جدید گاز از آن تغذیه کرده و در نتیجه، میزان انتشار آن را در جو زمین محدود می‌کنند، در واکنش به این نشت آهسته بوده و نمی‌توانند مقادیر نشتی را به میزان کافی مصرف نمایند.

محققان گفتند: «ما به این نتیجه رسیدیم که بیش از پنج سال در نشت یک گاز جدید طول می‌کشد تا جمعیت میکروب‌ها بتوانند به طور کامل با آن منطبق شده و میزان انتشار متان را از بستر دریا محدود کنند.»

زمان این واکنش به درک دانشمندان درباره تاثیر تشکیل این میکروب‌ها بر انتشار گازهای گل‌خانه‌ای کمک کرد که در گذشته نسبت به آن بی‌اطلاع بودند و تیم محققان می‌گوید این پدیده می‌تواند به «ما در درک و پیش‌بینی نرخ و سرعت تغییر اقلیم کمک کند».

این تیم که توسط اندرو توربر از دانشگاه ایالت اورگون رهبری می‌شود گفت آنها هنوز نمی‌دانند چرا این نشت که با نام «رسوخ متانی» معروف است در منطقه ای که سیندر کنز نام دارد و در دریاراه مک‌موردو در دریای راس قرار دارد تشکیل شده ولی به اعتقاد آنها به خود تغییر اقلیم ربطی ندارد.

دانشمندان گفتند: «مشخص نیست چرا از سال ۲۰۱۱ این نشت آغاز شد. گرچه خود این محل در مجاورت یک آتشفشان فعال قرار دارد، اما ارزیابی ایزوتوپ‌های پایدار نشان داد متان آنجا توسط متانوژن‌های باستانی تولید شده که یک منبع کربنی را تجزیه کرده اند.» [متانوژن‌ها میکروب‌هایی بسیار قدیمی در تاریخ حیات‌اند که در صورت نبود هوا، گاز متان را به عنوان بخشی از فرآیند زیستی خود تولید می‌کنند.]

دومین نشت گاز متان هم نزدیک به مکان اول در سال ۲۰۱۶ کشف شد.

نویسندگان این تحقیق گفتند: «گرچه منبع نهایی این گاز متان هنوز نامشخص است، ظرفیت نشت سیندر کنز در کمک به درک ما برای فهمیدن نحوه تشکیل میکروب‌ها و پیش بینی مقیاس گاز متان آزاد شده از اقیانوس‌های ما در واکنش به گرمایش جهانی و عقب رفتن سطوح یخی بسیار مهم است.»

این تیم محققان با اشاره به مدارکی که احتمالا خبر از نشت بیشتر گاز متان در اماکن مجاور می‌دهد گفتند: «دریای راس محلی جذاب برای تحقیقات گاز متان است. نتایج ما حاکی از آن است که دقت مدل‌های آینده از اقلیم جهان می تواند با توجه به زمانی که برای تشکیل جمعیت میکروب‌ها و واکنش به منبع جدید گاز متان اختصاص یافته، ارتقا یابد.»

دانشمندان همچنین اظهار داشتند انباشت متان، که دومین گاز گل خانه‌ای مهم بعد از دی اکسید کربن است، از سال ۱۷۵۰ تا کنون حدود ۱۵۰ درصد در جو افزایش یافته است اما دلیل آن هنوز کاملا معلوم نیست.

از قابل توجه‌ترین ضعف‌های دانش روز درباره چرخه جهانی متان، یک مورد عدم اطلاع از میزان ذخیره آن و ذخایر کربنی در اقیانوس و قطب جنوب است، اما با بدتر شدن تغییرات اقلیم و عقب‌تر رفتن سطوح یخی باید انتظار این را داشت که انتشار متان از ذخایر زیر سطح دریا در این مناطق بیشتر شود.

این تحقیق در ژورنال علمی پروسیدینگز آو رویال سوسایتی بی (Proceedings of the Royal Society B) منتشر شده است.

منبع: برگرفته از سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰