شورای امنیت ملی آمریکا: تحریم‌ها تا پایان تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت ادامه دارد

شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه ۱۰ مرداد (۳۱ ژوئیه) در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌های مربوط به فلزات و سایر موادی را که در برنامه هسته‌ا‌ی، نظامی و تولید و توسعه موشک‌های بالستیک ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، گسترش داده است.

این نهاد عالی که به مسائل مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا می‌پردازد، اعلام کرده است که تحریم‌های وضع شده علیه ایران “تا زمانی که رژیم ایران دست از تهدید امنیت و صلح جهانی برندارد، ادامه خواهد داشت”.

شورای امنیت ملی ایالات متحده بخشی از تشکیلات دفتر ریاست جمهوری آمریکا است و وظیفه این شورا دادن اطلاعات و مشاوره به رئیس جمهور در مسائل ملی و امنیتی است.

اشاره شورای امنیت ملی کاخ سفید به تحریم‌های حوزه فلزات مربوط می‌شود به تحریم های تازه‌ای که روز پنجشنبه ۹ مرداد (۳۰ ژوئیه) توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا علیه ایران اعلام شد.

پمپئو پنجشنبه اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا ۲۲ فلز خاص را که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی و موشکی جمهوری اسلامی کاربرد دارند، شناسایی کرده و هشدار داد، کسانی که آگاهانه این مواد را به ایران منتقل کنند، مشمول تحریم و مجازات خواهد شد.

پمپئو در پیام خود در توئیتر درخصوص تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در حوزه صنایع فلزات تصریح کرده بود که «فشار ما آنقدر ادامه خواهد یافت تا ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند.»

“فشارهای حداکثری” که مقامات آمریکایی از آن یاد کرده‌اند پس از خروج این کشور از توافقنامه برجام آغاز شده است که امور مالی، بانکی و همچنین صادرات نفت ایران به عنوان منبع اصلی درآمد این کشور را فلج کرده است.

مقامات رژیم ایران بارها اذغان کرده‌اند که این تحریم‌ها “شکننده” و “وخیم‌تر از دوران جنگ ۸ ساله ایران و عراق” است.

مقامات آمریکایی هم در توجیه تحریم‌ها و فشار حداکثری به کاهش کمک‌های ایران به گروه‌های شبه‌نظامی حامی ایران در یمن، لبنان و سوریه اشاره کرده اند.

همزمان با سیاست تحریمی و فشارهای حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها مذاکرات بی‌قید و شرط با رژیم ایران را نیز مطرح کرده‌است. اما این درخواست آمریکا از طرف علی خامنه‌ای به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیرنده رژیم رد شده است. در تازه‌ترین واکنش خامنه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را “جنایت” دانست. علی خامنه‌ای بخش مهمی از سخنرانی خود به مناسبت عید قربان را به فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا و تکرار مخالفت خود با هر گونه مذاکره برای پایان دادن به آن اختصاص داد. او روز جمعه دهم مرداد (۳۱ ژوئیه) ادعا کرد که تحریم “قطعا قابل علاج” است اما علاجش عقب‌نشینی در برابر آمریکا نیست.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) یه زبان فارسی، ۱ اوت ۲۰۲۰