ادامه تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

ده‌ها هزار معترض اسرائیلی روز شنبه یک اوت (۱۱ مرداد) در سراسر این کشور بار دیگر راهپیمایی کردند و خواستار استعفای نتانیاهو، نخست وزیر به خاطر فساد و همچنین نحوه مدیریتش در بحران شیوع ویروس کرونا شدند.

این اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر رو به افزایش است. تظاهرات اصلی در خارج از محل رسمی دفتر نخست وزیری در بیت‌المقدس (اورشلیم) انجام گرفت که به گفته سخنگوی پلیس، بیش از ۷ هزار نفر معترض حضور داشتند. با این حال منابع دیگر شمار تظاهرات کنندگان در بیت‌المقدس را ۱۳ هزار نفر برآورد کرده‌اند. پلیس همچنین تاکید کرد که حدود هزار نفر نیز روبروی خانه شخصی نتانیاهو در شهر شمالی قیصریه تجمع کردند.

تجمع‌های کوچک‌تر در تل‌آویو و شهرهای دیگر برگزار شد. گرچه تخمین رسمی از شمار تظاهرات کنندگان اعلام نشده است اما رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که این بزرگترین تجمع در مقایسه تظاهرات روزهای گذشته بوده است.

جورازالم پست به نقل از جنبش «پرچم سیاه» نوشت که ۶۰ هزار نفر در اعتراض‌های سراسر اسرائیل حضور داشتند. این رسانه همچنین اعلام کرد که درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان در نیمه‌های شب شنبه رخ داد و ۱۲ نفر نیز بازداشت شدند.

معترضان در هنگام تظاهرات در بیت‌المقدس پرچم‌های اسرائیل را حمل می‌کردند و بنرهایی نیز همراه داشتند که روی آنها، نتانیاهو با واژه‌هایی مانند «جرم وزیر» به جای «نخست وزیر» توصیف شده بود. برخی نیز شعار می‌دادند: «بی‌بی برو خانه».

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲ اوت ۲۰۲۰