نخستین نیروگاه اتمی یک کشور عربی در امارات متحد عرب افتتاح شد

با راه‌اندازی نیروگاه “براکه”، امارات متحد عرب نخستین کشور عرب محسوب می‌شود که بهره‌برداری غیرنظامی از انرژی اتمی را آغاز می‌کند. امارات متحده عربی برای گسترش انرژی غیرنفتی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کرده وبرنامه‌های دراز مدت دارد.

روز شنبه اول اوت/١١ مرداد، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات و حاکم دوبی، در توئیتر نوشت: “برای اولین بار در جهان عرب، امارات متحده با موفقیت، رآکتور شماره یک مرکز اتمی براکه را افتتاح کرد”.

نمایندۀ امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که کشورش در راه دست‌یابی به انرژی پاک، یک لحظۀ تاریخی را پشت سر گذاشته است.

مرکز “براکه” در شمال غرب کشور و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. از نظر جغرافیایی، این مرکز تقریباً در مقابل عسلویه واقع است. قرار است که مرکز اتمی “براکه” در نهایت با چهار رآکتور به حداکثر توان خود برسد. این مجموعه با هزینۀ ٢۵ میلیارد دلار و با همکاری کرۀ جنوبی ساخته شده است.

قبلاً قرار بود که نخستین رآکتور براکه در اواخر سال ٢٠١٧ به راه بیفتد اما ظاهراً عدم اطمینان از ایمنی کامل تأسیسات، راه‌اندازی را بیش از دو سال به تعویق انداخت. سپس در زمستان گذشته، اماراتی‌ها اعلام کردند که افتتاح نیروگاه ممکن شده است.

در صورت راه‌اندازی هر چهار رآکتور، ٢۵درصد نیاز امارات متحد عرب به برق تأمین خواهد شد.

مسئولان اماراتی بارها بر “غیرنظامی” بودن برنامۀ اتمی کشور تأکید کرده‌اند. حمد الکعبی، نمایندۀ امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که کشورش به بالاترین استانداردهای ایمنی و همچنین به اصل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند است و همکاری جدی را با آژانس و سایر نهادهای بین‌المللی ادامه خواهد داد.

با این‌حال کشور همسایه، قطر، مرکز “براکه” را تهدیدی برای صلح منطقه می‌داند. ولی حمد الکعبی در پاسخ به انتقادهای قطر گفته است: “من از همه منتقدان می‌خواهم که سؤالات‌شان را مطرح کنند. ما به همه ایرادات پاسخ خواهیم داد”. امارات همراه با عربستان سعودی، روابط سیاسی با قطر را قطع کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ اوت ۲۰۲۰
تصویر: مرکز “براکه” در ساحل خلیج فارس. از نظر جغرافیایی، این مرکز تقریباً در مقابل عسلویه واقع است