دومین روز اعتصاب کارگران در پالایشگاه‌های جنوبی ایران

در میانه گرمای مرداد ۹۹، کارگران پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی در جنوب ایران برای دومین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز، یکشنبه ۱۲ مردادماه، بسیاری از کارگران پالایشگاه جفیر در نزدیکی اهواز هم به صف اعتصاب کنندگان پالایشگاه‌های آبادان، نفت سنگین قشم، پارسیان لامرد و فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی پیوستند.

در برخی خبرها آمده است که کارگران فاز ۱۴ پارس جنوبی هم به این اعتصاب‌ها پیوسته‌اند.
اعتصاب‌های پراکنده کارگران از روزهای پایانی هفته پیش آغاز شد. حالا کارگران چند پالایشگاه و مرکز اقتصادی جنوب ایران می‌گویند که تا رسیدن به خواسته‌هاشان به کار باز نخواهند گشت.

آنها در اعتراض به شرایط سخت کار، نبود امکانات ایمنی و رفاهی، و پرداخت نشدن به موقع مزایا اعصاب کرده‌اند.

به گزارش تارنمای «ایران کارگر»، کارکنان و کارگران مناطق اقتصادی و پتروشیمی در جنوب ایران، از کمترین حقوق و مزایا برخوردارند و همان حداقل حقوقشان نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که این روزها کار در دمای هوای بالای ۵۰ درجه، امان و توان را از کارگران این مراکز تولیدی گرفته است.

این تارنما نوشته است که «طی روزهای گذشته، علیرغم هشدار نسبت به وضعیت گرمای هوا و کم کردن ساعات کار در شرکت و پالایشگاه‌ها، اما کارگران تمام روز مشغول به کار بودند. به همین دلیل در روزهای گذشته گرمازدگی منجر به مرگ یک کارگر تاسیسات مخازن و ذخیره‌سازی بندر ماهشهر شد.»

اعتراضات کارگری در این تابستان گرم و طولانی البته تنها مربوط به کارگران جنوب کشور نبود. به گزارش خبرگزاری ایلنا، امروز یکشنبه حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت هپکو، برای دومین روز متوالی در محوطه شرکت و زیر پل شهید بختیاری تجمع کردند.

کارگران هپکو با اشاره به ابتلای تعدادی از همکارانشان به ویروس کرونا، می‌گوید:«متاسفانه مدیریت شرکت فکر جدی برای تامین وسایل حفاظت فردی حین کار نکرده است و کارگران باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند.»

کارگران پیمانکاری شاغل در شرکت آب و فاضلاب اهواز هم با تجمع در مقابل ساختمان اداره کل آب و فاضلاب خوزستان خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی، و قرارداد مستقیم شدند.

به گفته این کارگران، اختلاف زیادی بین کارمزد کارگران پیمانی مجموعه شرکت آب و فاضلاب که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، با کارگران رسمی و قراردادی است.

در هفته‌های گذشته تداوم اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه که حالا بیش از پنجاه روز از آن می‌گذرد، باعث شد تا باردیگر توجهات رسانه‌ای به اعتراضات کارگری در ایران بیش از پیش شود. همزمانی اعتراضات کارگری با برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات گسترده اقتصادی که از قضا بی‌ارتباط با هفت‌تپه هم نبوده است، به این توجهات دامن زده است.

بی‌شک گسترده شدن چنین اعتراضات و اعتصاباتی در سراسر کشور، زنگ خطری جدی برای مقامات مسئول است. آنها خوب می‌دانند که در شرایط فعلی بهانه‌های بی‌شماری برای شعله‌ور شدن خشم دوباره مردم وجود دارد و زمینه‌های آن روزبه‌روز بیشتر و عیان‌تر از قبل می‌شود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲ اوت ۲۰۲۰
تصویر: گویا کارگران فاز ۱۴ پارس جنوبی هم به این اعتصاب‌ها پیوسته‌اند- عکس از شبکه‌های اجتماعی