اسرائیل آماده کمک به زخمی‌های لبنان در قبرس است

با وجود این که اسرائیل و لبنان به طور رسمی در حال جنگ هستند، دولت اسرائیل آمادگی خود را برای کمک‌مستقیم به دولت لبنان و چیرگی بر پیامدهای انفجارهای روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد (چهارم اوت) اعلام کرد. دولت لبنان پاسخ داد که قصد دریافت کمک از همسایه خود را ندارد. اکنون یک تیم پزشکی اسرائیل پیشنهاد دیگری کرده است: کمک برای مداوای آن دسته از زخمی‌های لبنانی که به قبرس منتقل می‌شوند.

دولت قبرس اعلام کرده که کشورش آماده مداوای زخمی‌های حادثه انفجار بندر بیروت است. کیاریاکوس کوشوس، سخنگوی دولت قبرس گزارش‌های رسانه‌ای در این باره را تایید کرد.

پیشتر رئيس جمهور اسرائيل به مردم لبنان تسلیت گفته بود و ساختمان شهرداری شهر تل آویو برای همبستگی با مردم لبنان به رنگ‌های پرچم این کشور مزین شده بود. روزنامه هاآرتص به نقل از رون هولدای، شهردار شهر تل‌آویو نوشت: «پس از فاجعه وحشتناکی که مردم لبنان پشت سر گذاشتند، ما از صمیم قلب با آنها هستیم».

این تصمیم هولدای واکنش‌های گوناگونی را در اسرائیل برانگیخت. در حالی که بسیاری از آن حمایت کردند، رافی پرتز، وزیر امور اورشلیم گفت: «برافراشتن پرچم کشور دشمن در مرکز تل‌آویو از نظر اخلاقی پرسش‌برانگیز است». پیش از این گزارش شده بود که ارتش اسرائيل قصد دارد جنگ با لبنان را تا اطلاع ثانوی متوقف کند.

کمک‌های بین‌المللی
کشورها و سازمان‌های بین‌المللی زیادی آمادگی خود را برای کمک به لبنان اعلام کرده یا در حال انجام کمک در محل فاجعه هستند. روز پنجشنبه، ۱۶ مرداد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ابراز همدردی با ملت و دولت لبنان به بیروت رفت و با همتای لبنانی خود میشل عون، نخست وزیر حسن دیاب و رئیس مجلس لبنان نبیه بری ملاقات کرد. فرانسه در حال ارسال دو فروند هواپیمای نظامی با ۵۵ پرسنل دفاع مدنی به بیروت است.

دولت آلمان نیز در نخستین اقدام برای کمک به نیروهای امدادی لبنان ۵۵ نیروی متخصص و شماری سگ‌های ردیاب را روانه بیروت کرد.

اتحادیه اروپا هم بیش از صد مامور آتش‌نشانی و یک کشتی دریایی را با تجهیزات پزشکی به لبنان اعزام کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا مصمم است به لبنان کمک‌های بیشتری ارائه کند. روز پنجشنبه در این راستا اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با نخست‌وزیر لبنان گفتگوی تلفنی داشت.

کشورهای منطقه، از جمله ایران و ترکیه کمک‌های بشردوستانه به لبنان ارسال کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان بعدازظهر پنجشنبه شمار کشته‌شدگان انفجارهای بندر بیروت را بیش از ۱۳۰ نفر اعلام کرد. بیش از پنج هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ اوت ۲۰۲۰