ارسال پیامک‌های مشکوک برای شهروندان ایران و روسیه

به دنبال پیشنهاد مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درمورد پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای افشای اطلاعات مربوط به دخالت در انتخابات پیش رو در ایالات‌متحده، برخی مشترکان تلفن همراه در ایران و روسیه پیام‌هایی با این مضمون را روی تلفن‌های خود دریافت کردند.

به گزارش رویترز، برخی از افراد، پس از مشاهده پیامک روی تلفن همراه خود، نخست تصور کردند که نوعی حمله سایبری انجام شده است. این پیام می‌گوید: «ایالات‌متحده آمریکا تا ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌دهد. برای اطلاعات در مورد دخالت خارجی علیه انتخابات آمریکا».

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه می‌نویسید، اما با بررسی‌های بیشتر روشن شد که این پیامک‌ها محتوای پیامی را می‌رساند که پیش‌تر از سوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شده بود.

رسانه‌های روسی نیز از دریافت این پیامک‌ها روی تلفن همراه برخی از شهروندان روسیه خبر داده‌اند.

هنوز روشن نیست که این پیامک‌ها از کجا و با چه شیوهای ارسال شده است و چه افراد، نهاد یا کشوری پشت آن است. مقامات در تهران و واشینگتن هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

بخش فرمان سایبری وزارت امور خارجه آمریکا نیز به پرسش رویترز در این زمینه پاسخ نداده و پرسش‌ها از شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز هنوز بی‌پاسخ مانده است. با این حال مقامات واشینگتن پیش‌تر در مورد احتمال تلاش کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین برای دخالت در انتخابات آمریکا وجود دارد.

منبع: سایت رادیو بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ اوت ۲۰۲۰