رقیب اصلی لوکاشنکو در انتخابات بلاروس، کشور را ترک کرد

اسوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد مخالفان دولت بلاروس در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور، به لیتوانی پناهنده شد. او روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی، ضمن تایید خروج از بلاروس، تصمیم برای خروج خود از کشور را «تصمیمی دشوار» توصیف کرد.

اسوتلانا تیخانوفسکایا که در هفته‌های اخیر توانسته بود مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را حول خود جمع کند، در این پیام ویدئویی گفت: «من این تصمیم را به تنهایی گرفتم… و می‌دانم که بسیاری مرا محکوم می‌ کنند، بسیاری از من متنفر خواهند شد.»

تیخانوفسکایا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس دو فرزندش را از بیم آزار حکومت، به خارج از کشور فرستاده بود.

او که یک معلم ۳۷ ساله زبان انگلیسی است و در غیبت شوهر زندانی‌اش، نامزد انتخابات شد، توانست به اصلی‌‌ترین نامزد مخالفان و رقیب قدرتمند الکساندر لوکاشنکو شصت و پنج ساله تبدیل شود که از بیست و شش سال پیش تاکنون در قدرت است.

وزیر امورخارجه لیتوانی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که تیخانوفسکایا در این کشور همراه با بچه‌های خود در امنیت است.

همزمان دولت لهستان اعلام کرد که آماده است تا میان رئیس جمهوری بلاروس و مخالفانش میانجی‌گری کند. وزیر خارجه لهستان اعلام کرد که «هنوز برای گفتگو فرصت باقی است.»

خروج رهبر مخالفان از بلاروس، در حالی است که تظاهرات معترضان شامگاه دوشنبه در بلاروس به خشونت کشیده شد و یکی از تظاهرکنندگان کشته شد. پلیس بلاروس اعلام کرد که این تظاهرکننده قصد داشت که یک ماده منفجره را به سمت پلیس پرتاب کند، اما در دستان خود او منفجر شد.

همچنین چندین تظاهرکننده دیگر در این تظاهرات زخمی شدند. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، علاوه بر اتحادیه اروپا و به ویژه کشور آلمان، کشورهای آمریکا و بریتانیا نیز شامگاه دوشنبه «نگرانی شدید» خود را از نتایج انتخابات بلاروس اعلام کردند.

پیش از آن اتحادیه اروپا با زیر سوال بردن سلامت انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در بلاروس، خواهان شمارش «دقیق» آرا شد و سرکوب تظاهرکنندگان در این کشور را محکوم کرد. این در حالی است که روسیه بلافاصله انتخاب دوباره الکساندر لوکاشنکو را به مقام ریاست جمهوری بلاروس تبریک گفت.

مقام‌های بلاروس، روز دوشنبه، به طور رسمی از پیروزی قاطع الکساندر لوکاشنکو با بیش از هشتاد درصد آرا خبر دادند. اما بر اساس آمار رسمی اعلام شده، اسوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب او در این انتخابات، فقط توانست کمتر از ده درصد آرا را به دست بیاورد.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در حالی روز یکشنبه برگزار شد که رأی‌گیری برای این انتخابات از چند روز پیش از آن، آغاز شده بود. به همین دلیل، مخالفان دولت رأی‌گیری زودهنگام در این انتخابات را محکوم کردند و آن را در جهت تسهیل تقلب در انتخابات دانستند.

الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ تاکنون در قدرت است و پیروزی او در دوره‌های پیشین انتخابات نیز در حالی بوده که مخالفانش، او را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۱ اوت ۲۰۲۰
تصویر: اسوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد مخالفان دولت بلاروس در انتخابات اخیر این کشور، به لیتوانی پناهنده شد.