مردم لبنان خواستار برکناری میشل عون و همچنین انحلال مجلس هستند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم عاصی لبنان امروز چهارشنبه دوازدهم اوت همچنان قربانیان انفجارهای چهارم اوت را به خاک سپردند، در حالی که تظاهرکنندگان به اعتراض های خیابانی خود علیه رهبران این کشور ادامه دادند.

در پی استعفای حسان دیاب، نخست وزیر پیشین لبنان، مردم ناراضی این کشور خواستار برکناری رئیس جمهوری، میشل عون، نبیه بری، رئیس مجلس و کلیه اعضای پارلمان و رهبران احزاب سنتی هستند که طی دهه های گذشته به قدرت چنگ انداخته اند.

مسئلۀ کلیدی اکنون این است که چه کسی جایگزین دولت مستعفی حسان دیاب خواهد شد. میشل عون هنوز تاریخی را برای آغاز مشورت ها با گروه های پارلمانی کشور به منظور تعیین نخست وزیر جدید اعلام نکرده است. یک مقام سیاسی لبنان که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که احزاب سیاسی سنتی لبنان که گویا خود را در مقابل مطالبات مردم در خیابان ها به ناشنوایی زده اند خواستار تشکیل یک حکومت ائتلافی شده اند و در این بین نبیه بری و ولید جنبلاط از بازگشت سعد حریری به قدرت دفاع کرده اند. حزب الله لبنان با بازگشت حریری به قدرت مخالفت نکرده، هر چند خود حریری دوازده روز پس از اعتراض های خیابانی اکتبر گذشته از مقام خود استعفاء داد. حزب الله لبنان در عین حال مخالفت خود را با تشکیل یک حکومت بی طرف و نخست وزیری نواف سلام نمایندۀ پیشین لبنان در سازمان ملل اعلام کرده است : کسی که در واقع از حمایت مردم ناراضی لبنان برخوردار است.

قرار است فردا پنجشنبه مجلس لبنان برای اعلام وضعیت اضطراری در بیروت تشکیل جلسه بدهد. به گفتۀ فعالان مدنی، چنین تصمیمی به منزلۀ سپردن قدرت به ارتش و محدود کردن آزادی تجمعات و برگزاری تظاهرات خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارش ها انفجارهای هفتۀ گذشته در بندر بیروت به کشته شدن دست کم ١٧١ نفر و زخمی شدن بیش از ٦٥٠٠ نفر منجر شده و حدود سیصد هزار نفر را بی خانمان کرده اند. در این انفجارها یک دیپلمات آلمانی نیز جان خود را از دست داد. امروز چهارشنبه دوازدهم اوت، وزیر امور خارجۀ آلمان، هایکو ماس، وارد بیروت شد. به همین مناسبت دولت برلن اعلام کرد که مبلغ یک میلیون یورو به صلیب سرخ لبنان کمک مالی می کند. وزیر اقتصاد پیشین لبنان نیز در صفحۀ توئیتر خود نوشت که ذخایر آرد کشور نیاز مردم به نان را در چهار ماه آینده تأمین می کنند و به همین خاطر خطر قحطی کشور را تهدید نمی کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۲ اوت ۲۰۲۰