اسرائیل و امارات متحده به “توافق تاریخی صلح” دست یافتند

امارات متحده عربی و اسرائیل با میانجی‌گری دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ، درباره صلح و همکاری با یکدیگر به توافق رسیدند. ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا نیاز به موفقیت در عرصه سیاست خارجی داشت.

پس از توافق صلح اسرائیل با دو کشور مصر و اردن، اکنون خبر از توافق این کشور با امارات متحده عربی منتشر شده است.

دولت اسرائیل، توافق صلح و همکاری با امارات متحده عربی را “روزی بزرگ برای صلح” اعلام کرد. گفته می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ارتباط با این توافق و برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، جلسه کابینه اسرائیل برای مقابله با کرونا را نیمه تمام رها کرده است.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) با انتشار گزارشی از اورشلیم (بیت‌المقدس) خبر از توافق صلح بین دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی داده است.

همین خبرگزاری در ادامه نوشته است که بنیامین نتانیاهو نشست کابینه این کشور بر سر مقابله با بحران کرونا را به طور ناگهانی قطع کرده و گفته است که باید به موضوع مهمی بپردازد که به منافع ملی اسرائیل بازمی‌گردد.

حدود یک ساعت پیش از آن، دونالد ترامپ خبر از توافق ناظر بر عادی‌سازی مناسبات دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی داده بود. ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن نیز از این روز به عنوان “روزی بزرگ برای صلح” یاد کرده است. او گفته است که پس از کسب توافق صلح با مصر در سال ۱۹۷۹ و با اردن در سال ۱۹۹۴، اکنون اسرائیل با امارات متحده عربی نیز به توافق صلح دست یافته است. سفیر اسرائیل در واشنگتن تاکید کرده است که چنین امری تنها به علت میانجی‌گری و تلاش دونالد ترامپ ممکن و میسر شده است.

چشم‌پوشی از الحاق کرانه باختری:
خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی از دوبی، خبر توافق بین دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی را منتشر کرده است.

در گزارش این خبرگزاری به نقل از مقامات دولت امارات متحده عربی در ابوظبی، اسرائیل از سیاست الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن چشم‌پوشی کرده است.

سفیر ابوظبی در آمریکا نیز از توافق صلح بین دو کشور به عنوان موفقیتی دیپلماتیک برای کل خاورمیانه یاد کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نیز توافق حاصله بین دو کشور را “توافقی تاریخی” خوانده‌اند.

ترامپ و موفقیت دیپلماتیک:
خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری از توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی به عنوان موفقیتی برای دولت ترامپ یاد کرده و نوشته است که ترامپ برای انتخابات روز سوم نوامبر سال جاری نیاز به یک موفقیت دیپلماتیک داشته است.

کاخ سفید اعلام کرده است که توافق حاصله نتیجه مذاکراتی طولانی و عمیق بین سه کشور آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی بوده است. رویترز نیز به چشم‌پوشی اسرائیل از الحاق مناطق متصرف شده خود در کرانه باختری رود اردن اشاره کرده است. در این گزارش آمده است:

«توافق صلح در یک تماس تلفنی روز پنجشنبه بین ترامپ، بنیامین نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی کسب شده است.» قرار است که مقامات دو کشور اسرائیل و امارات ظرف چند هفته آینده برای بحث و امضای قراردادهای نانظر بر همکاری‌های گسترده با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

بر اساس اظهارات کاخ سفید، توافق صلح و همکاری دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی، محصول گفتگو و مذاکرات طولانی بین جرد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ، داوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل و آوی برکوویتز، مشاور دولت آمریکا در امور خاورمیانه بوده است.

افزون بر آن رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تهیه طرح توافق اسرائیل و امارات مشارکت داشته‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ اوت ۲۰۲۰