توقیف ۴ کشتی حامل نفت ایران به ونزوئلا، توسط آمریکا

خبرگزاری رویترز صبح روز جمعه با انتشار گزارش به نقل از یک منبع دولتی در آمریکا و یک منبع دریایی توقیف کشتی‌های حامل سوخت ایران برای ونزوئلا را توسط ایالات متحده تایید کرد و به نقل از منابع یاد شده نوشت که این کشتی‌ها بر اساس قرار توقیف صادر شده از سوی ایالات متحده و در پی مذاکراتی که با مالکان آنها صورت گرفته به سوی آب‌های آمریکا در حرکت‌اند.

در گزارش رویترز همچنین آمده است که اقدام روز چهارشنبه رژیم ایران در متوقف کردن یک نفت‌کش در آب‌های خلیج فارس با توقیف کشتی‌های حامل سوخت ایران برای ونزوئلا مرتبط است و به صورت تلافی جویانه بر ضد مالکان یونانی برخی از این کشتی‌ها صورت گرفته است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرده که محموله سوخت کشتی‌های یاد شده با تهدید شرکت‌های بیمه و مالکان نفت‌کش‌ها به تحریم از سوی ایالات متحده تحویل و توقیف شده است. حکم توقیف محموله سوخت ایران برای ونزوئلا پیشتر صادر شده بود

بر اساس گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی نیز ماه گذشته میلادی به آن اشاره کرده بودند دادگاهی در آمریکا پیش از این حکم به توقیف چهار نفت‌کشی داده بودند که قرار بود سوخت ایران را برای ونزوئلا حمل کند.

رژیم ایران پیشتر در اقدامی که انتقادهای زیادی را در داخل ایالات متحده متوجه دولت دونالد کرد حدود یک و نیم میلیون بشکه سوخت را ماه مه گذشته از طریق اعزام پنج نفت‌کش فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول تحویل ونزوئلا داده بود.

در گزارش شب گذشته وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه چهار نفت‌کش ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا بدون استفاده از نیروی نظامی توقیف شده‌اند، آمده است زمانی که دو فروند از این نفت‌کش‌ها در آب‌های دماغه سبز حرکت می‌کردند حکم توقیف آنها توسط دادستان‌های آمریکایی صادر شده بود. گفته می‌شود که این نفت‌کش‌ها حامل بیش از یک میلیون بشکه سوخت برای ونزوئلا بوده‌اند.

در پی انتشار خبرهای مبنی بر اقدام آمریکا در توقیف چهار کشتی ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا، تهران در نخستین واکنش رسمی به این موضوع آنرا کذب و بی اساس قلمداد کرد. حجت سلطانی، سفیر رژیم ایران در ونزوئلا با انتشار متنی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر ادعای رسانه‌های آمریکایی در این خصوص را «دروغی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا» خواند.

این موضع در حالی از سوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا بازتاب پیدا کرده که هنوز هیچ‌یک از مقامات دیپلماتیک و نظامی در ایران به خبر توقیف کشتی‌های ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا توسط ایالات متحده واکنش نشان نداده‌اند.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۴ اوت ۲۰۲۰
تصویر: یک نفت‌کش ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا که در ماه مه ۲۰۲۰ عازم آن کشور شده بود