رئیس جمهور آمریکا از فعال کردن “مکانیسم ماشه” علیه رژیم ایران خبر داد

دو روز پس از ناموفق ماندن تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، دونالد ترامپ از گام بعدی این کشور سخن گفته است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۶ اوت (۲۶ مرداد) با انتشار گزارشی از بدمینیستر، خبر از واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به پیشنهاد ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود درباره برگزاری نشست فوق‌العاده سران و رهبران کشورهای پنج‌به‌اضافه‌یک با ایران را داده است.

ولادیمیر پوتین خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده همه کشورهای صاحب حق رای در شورای امنیت و همچنین آلمان درباره توافق هسته‌ای با ایران شده بود. اجلاسی که قرار بود در آن ایران نیز شرکت کند.

ترامپ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا رئیس جمهوری آمریکا نیز در چنین اجلاسی شرکت خواهد کرد یا نه گفته است: «احتمالا نه.”

ترامپ در ادامه اظهارات خود درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفته است: «ما از مکانیسم ماشه استفاده می‌کنیم. شما هفته آینده شاهد این موضوع خواهید بود.»

“مکانیسم ماشه” راهکار پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کشورهای پنج‌به‌اضافه‌یک با ایران است. بر اساس این راهکار، هرگاه یکی از کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای از انجام تعهدات خود عدول کند، طرف مقابل نیز از حق عدول از این توافق برخوردار خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با رژیم ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به حق آمریکا در استفاده از این مکانیسم ابراز تردید کرده است.

باید یادآور شد که تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران در ماه اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد. آمریکا اعلام کرده است که به رژیم ایران اجازه خرید و فروش تسلیحات را نخواهد داد.

پیشنهاد پوتین

روسیه و چین به طرح قطعنامه آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران در شورای امنیت رای منفی داده بودند. پس از آن، ولادیمیر پوتین برای نجات توافق هسته‌ای خواستار برگزاری یک اجلاس فوق‌العاده شده بود. اجلاسی که قرار بود همه کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در آن حضور یابند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده است که امانوئل مکرون مخالفتی با شرکت در چنین اجلاسی ندارد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که این کشور هنوز با صراحت نمی‌تواند به این پیشنهاد پاسخ بدهد. آلمان خواستار روشن شدن بیشتر جزئیات این پیشنهاد شده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی به نقل از کارشناسان اعلام کرده است که آمریکا آگاهانه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران را به شورای امنیت ارائه داده است.

به باور این دسته از کارشناسان، آمریکا با این اقدام خود بر آن بوده تا توافق هسته‌ای را کاملا به شکست بکشاند. و از این طریق جمهوری اسلامی ایران را وادار به خروج از توافق هسته‌ای بکند.

باید یادآور شد که در پی تمدید و تشدید تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی به طور گام به گام از تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای فاصله گرفته و بر میزان ذخایر اورانیوم و درجه غنی‌سازی آن افزوده بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ اوت ۲۰۲۰