تنش در مدیترانه: اردوغان:”تهدیدها و تحریم‌ها موجب عقب نشینی ترکیه نخواهد شد”

در حالی که تنش میان آنکارا و آتن بر سر منابع انرژی شرق مدیترانه همچنان ادامه دارد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه شنبه شانزدهم اوت، اعلام کرد که تهدیدها و تحریم‌ها موجب عقب نشینی این کشور نخواهد شد و عملیات کشتی‌های ترکیه ادامه خواهد یافت.

یک روز پس از نشست وزرای اتحادیه اروپا و حمایت این اتحادیه از یونان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه شنبه شانزدهم اوت، طی یک سخنرانی تلویزیونی تصریح کرد که تهدیدها و تحریم‌های سران اروپا مانع از انجام عملیات کشتی‌های حفاری این کشور در شرق مدیترانه نخواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی شامگاه شنبه خود اظهار داشت: «در رابطه با موضوع حفاری‌ها در شرق مدیترانه حق با ماست و ما از هر ابزاری برای دفاع از حقوق کشور خود استفاده خواهیم کرد». رجب طیب اردوغان افزود: «ما در برابر تحریم‌ها و تهدیدها از موضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد». وی همچنین تاکید کرد که به هیچ کشوری اجازه تعدی به حقوق ترکیه را نمی‌دهد.

خبر سخنان رئیس جمهوری ترکیه در حالی منتشر می‌شود که روز جمعه چهاردهم اوت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا طی نشستی، ضمن حمایت از یونان، حفاری‌های آنکارا در آب‌های شرق مدیترانه را «خصمانه و خطرناک» توصیف کردند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه خود همچنین تاکید کردند که وخیم تر شدن روابط آنکارا و آتن و ادامه تنش‌ها میان این دو کشور که هر دو هم‌پیمان ناتو نیز هستند، پیامدهای گسترده ای را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز چهارشنبه دوازدهم اوت حفاری‌های ترکیه در شرق مدیترانه را «اقدام یک‌جانبه» خواند و محکوم کرد. وزارت دفاع فرانسه هم روز پنج‌شنبه سیزدهم اوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به تشدید تنش‌ها میان ترکیه و یونان بر سر منابع گازی شرق مدیترانه، دو هواپیمای جنگی رافال و دو ناوچه را به منظور اجرای تعهدات پاریس در تضمین رفت و آمد آزاد دریایی، تامین امنیت و احترام قوانین بین در این منطقه به صورت موقت مستقر خواهد کرد.

با اینکه تنش‌ها بر سر قلمروهای آبی شرق مدیترانه موضوع تازه‌ای نیست اما، کشف منابع گازی و نفتی در این منطقه طی سال‌های اخیر و آغاز حفاری‌های ترکیه موجب تشدید این تنش‌ها شده است.

هرچند ترکیه و یونان پیش از این نیز همواره روابط تنش آلودی با یکدیگر داشته‌اند اما، اختلاف نظر شدید بر سر منابع گازی شرق مدیترانه موجب تشدید هرچه بیشتر این تنش‌های میان آنکارا و آتن شده است.

با این حال، تنش‌ها میان این دو کشور از روز دوشنبه دهم اوت و پس از ورود کشتی اکتشافی ترکیه به آب‌های شرق مدیترانه به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است.

آنکارا روز سه شنبه یازدهم اوت رسما اعلام کرد که تصمیم دارد مجوزهای اکتشاف و بهره برداری از منابع گازی شرق مدیترانه را صادر کند. آتن نیز در واکنش به این اقدام ترکیه، خواستار نشست فوری اعضای اتحادیه اروپا برای رسیدگی به تنش‌ها در شرق مدیترانه شد.

یونان ترکیه را به استخراج غیر قانونی منابع آبهای شرق مدیترانه و نقض حاکمیت خود متهم می‌کند اما، آنکارا ضمن رد این اتهامات، ادامه عملیات کشتی‌های اکتشافی خود را برابر با قوانین بین‌المللی دریانوردی و حق قانونی خود عنوان می‌کند. ترکیه گفته است که اگر کشتی‌های این کشور در شرق مدیترانه هدف حمله قرار گیرد، یونان بهای سنگینی خواهد پرداخت.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ اوت ۲۰۲۰