فرانسه از افغانستان خواست از آزادی طالبانی که مرتکب قتل شهروندان فرانسوی شده اند، خودداری کند

دولت فرانسه اعلام کرد با آزادی طالبان زندانی که مرتکب قتل شهروندان فرانسوی شده‌اند، بشدت مخالف است. وزارت امور خارجۀ فرانسه در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرد «از وجود نام برخی از تروریست‌های محکوم شده به دلیل قتل شهروندان فرانسوی در فهرست زندانیانی که قرار آزادی آنها صادر شده است» شدیداً ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور اروپا و خارجۀ فرانسه روز شنبه ١۵ اوت با اشاره به فرمان امضاء شده از سوی رئیس جمهوری افغانستان برای آزادی ٤٠٠ تن از طالبان زندانی، اعلام کرد که این کشور هر چند از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند، اما خواستار آن است که عاملین جنایات مرتکب شده در این کشور «به صورت کامل به سزای اعمال خود برسند».

وزارت امور خارجۀ فرانسه با اشاره به فرمان رئیس جمهوری افغانستان یادآور می‌شود که «این تصمیم در بستر روند صلح گرفته شده و فرانسه برای دست یافتن به یک راه حل سیاسی به منظور تداوم بخشیدن به نهادهای مشارکتی و حفظ دستاوردهای دموکراتیک در زمینۀ حقوق بشر، آمادۀ حمایت از آن است.» این بیانیه با این حال تاکید می‌کند که «روند خروج از بحران باید به نیازهای قربانیان منازعات» پاسخ گوید و «عاملین اقدامات جنایت‌کارانه را کاملاً به سزای اعمال خود برساند».

بر اساس بیانیۀ وزارت امور خارجۀ فرانسه، این کشور «در این راستا، نگرانی خاص خود را از وجود نام چندین تروریست قاتل شهروندان فرانسوی، در فهرست افرادی که قرار آزادی آنها صادر شده، ابراز می‌کند». فرانسه «مخالفت خود را با آزادی افرادی که به دلیل قتل شهروندان فرانسوی محکوم شده‌اند» اعلام می‌دارد و یادآوری می‌کند که این افراد «بویژه سربازان و کارکنان سازمان‌های بشردوستانه با از خودگذشتگی در کنار طرفین افغانستانی برای تامین امنیت و کمک به مردم نیازمند تلاش می‌کردند».

دولت افغانستان در چهارچوب توافق امضاء شده میان آمریکا و طالبان تا کنون نزدیک به ۵٠٠٠ زندانی طالبان را آزاد کرده است. آخرین گروه شامل ٨٠ تن از زندانیان خطرناک روز پنج‌شنبه گذشته ١٣ اوت از زندان پل‌چرخی کابل آزاد شدند. این افراد بخشی از ٤٠٠ زندانی خطرناکی هستند که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، تصمیم به آزادی آنان را به لویه جرگه واگذار کرد و لویه جرگه نیز با آن موافقت نمود.

در چهارچوب این آزادی‌ها، دو قاتل «بِتینا گوآسلار»، کارمند فرانسوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که در روز ١٦ نوامبر ٢٠٠٣ در غرنی به قتل رسید، آزاد شده و از زندان خارج شده‌اند. یک سرباز افغانستانی نیز که در واحد نظامی همراه نیروهای فرانسوی در ایالت کاپیسا در سال ٢٠١٢ با تیراندازی بسوی آنان پنج سرباز فرانسوی را کشت و ١٣ تن را زخمی کرد با برخورداری از همین توافق از زندان آزاد شده است.

بر اساس اطلاعات در دست، ٤٤ تن از طالبان زندانی بشدت خطرناک تلقی شده و کشورهای گوناگون نگران آزادی آنها هستند.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ اوت ۲۰۲۰
تصویر: گروهی از طالبان زندانی که در چارچوب توافق نامۀ دوحه میان ایالات متحد آمریکا و جنبش طالبان، از زندان آزاد شده‌اند