حملات هوایی اسرائیل به مواضع حماس در غزه در پاسخ به «بادکنک‌های آتش‌زا»

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه بار دیگر مواضع گروه حماس در غزه را از راه هوا درهم کوبید. اسرائیل همچنین منطقه ماهیگیری در مدیترانه را به روی فلسطینی‌ها بست.

خبرگزاری فرانسه بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل دلیل این اقدامات را پرتاب موشک و بمب‌های آتش‌زا از طرف فلسطینی‌ها به خاک اسرائیل عنوان می‌کند.

به گفته ارتش اسرائیل، این اقدامات در پی یک هفته افزایش تنش در منطقه از جمله درگیری‌های روز شنبه در مرز غزه با اسرائیل انجام می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق امنیتی تل‌‌آویو با ابوظبی بر سر عادی‌سازی روابط میان دو طرف نیز در این افزایش تنش نقش داشته است.

فلسطینی‌ها بلافاصله نارضایتی خود را از این توافق آشکار ساختند و امارات متحده عربی را به خیانت به آرمان فلسطین متهم کردند.

بامداد یکشنبه پنجمین شبی بود که نیروهای نظامی اسرائیل حملاتی شبانه را با هدف مواضع گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد انجام می‌دادند.

ارتش اسرائیل اعضا و حامیان حماس را متهم می‌کند که بمب‌های آتش‌زا را به بادکنک و بادبادک وصل کرده و از این راه به جنوب اسرائیل می‌فرستند. به گفته وزارت دفاع اسرائیل، این بمب‌ها تاکنون به «هزاران» آتش‌سوزی در مزارع و خانه‌های اسرائیلی‌ها دامن زده است. گفته می‌شود که تنها در روز شنبه گذشته ۱۹ مورد حمله این‌چنینی توسط فلسطینی‌ها انجام شده است.

در واکنش به این حملات، اسرائیل روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که به عنوان اقدامی تنبیهی جواز ماهیگیریِ ساکنان غزه در سواحل مدیترانه را از ۱۵ مایل دریایی به هشت مایل کاهش داده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۶ اوت ۲۰۲۰
تصویر: حماس بمب‌های آتش‌زا را به بادکنک وصل کرده و آنها را به جنوب اسرائیل می‌فرستد